I september 2020 lanserte XXL kundeklubben Reward. Nå relanseres kundeklubben i helt ny drakt med poeng, bonussjekker og eksklusive personlige tilbud. – Vårt oppdrag handler om å demokratisere sport og friluftsliv. Alle skal ha mulighet til å holde seg i aktivitet, uavhengig av økonomiske forutsetninger. Den nye kundeklubben vår er et viktig bidrag til dette, sier Freddy Sobin, CEO i XXL.
Selskapet har store ambisjoner for den nye kundeklubben, som innen utgangen av året vil ha 4 millioner medlemmer – om alt går etter planen. Det er også innebygget en fleksibilitet i programmet, som gjør det enklere for selskapet å videreutvikle og legge til tjenester og løsninger.
– Dette er en stor dag for oss, men kanskje først og fremst for kundene våre. Vi vet at de har etterspurt dette, og i dag er jeg bare ekstremt stolt av alle mine kolleger som har lagt ned hundrevis av timer for å få den nye kundeklubben på plass. Vi kan også love at vi vil jobbe jevnt og trutt med å vurdere innrettingen av programmet og at vi også vil bygge det ut fortløpende fremover. Her er det bare å henge seg på, så vil man som kunde raskt se hvorfor dette lønner seg, sier Kari Bolseth, Head of CRM & Loyalty i XXL.
En av flere strategiske leveranser
I sommer lanserte XXL en helt ny strategi kalt «Reset & Rethink». Den handlet om å ta tilbake styrkene som har gitt selskapet den posisjonen de har i dag og samtidig tenke helt nytt rundt strategisk innretting, kunde og markedsgrunnlag.
– Den oppgraderte kundeklubben er en av flere leveranser fra den nye strategien vår. Det er krevende økonomiske tider for kundene våre, som sliter med å få hjulene til å gå rundt. Lanseringen kommer godt med for dem, i og med de nå får enda mer verdi for pengene. Ikke bare lave priser, men også bonus på alle kjøp. Kundeklubben er selvsagt også omnikanal, og du får poeng på alle kjøp både i butikk, på nett og i XXL-appen, sier Sobin.
– Det er klart at lojale kunder lønner seg. Vi må komme enda tettere på kunden, vi må løse deres behov og levere eksklusive personlige tilbud og personlig kommunikasjon som virkelig treffer. Når vi i tillegg til personalisering nå også leverer poeng på alle kjøp og bonussjekker å handle for, så er vi sikre på at dette er noe som vil resonnere godt, sier Bolseth.
Rulles ut i alle markeder
XXL har vært gjennom en silent launch i Norge før kundeklubben nå endelig lanseres i Sverige og Finland i tillegg til Norge. Testen i Norge ble igangsatt for å luke ut eventuelle feil og mangler, men det ble ikke avdekket noe og dette er dermed live i alle markeder nå.
– Selv om vi har testet dette i det stille i Norge, så kjenner jeg likevel på en viss spenning. Det er ikke hver dag man gjør en lansering av denne størrelsen, og selv om jeg er trygg på at vi har gjort alt vi kan gjøre, kan jeg ikke si annet enn at jeg kjenner det kribler godt i magen. Vi går en veldig spennende tid i møte, avslutter Bolseth.