I 2020 var gjennomsnittlig rekkevidde blant testbilene 373 kilometer. I 2023 er snittallet 500 kilometer.
– Det store hoppet skjedde i 2022. Da var også gjennomsnittlig rekkevidde blant testbilene 500 kilometer, sier Sødal. – I tillegg til at rekkevidden har økt, er det knapt nok småbiler igjen blant elbilnyhetene. I 2022 og i år er det mellomklasse og familiebiler som dominerer blant elbilene som kommer på markedet, fortsetter han.
Utviklingen har gått raskt når det gjelder rekkevidde, ladehastighet og bredden i utvalget av elbiler. I 2020 var det flest mindre biler som Volkswagen e-Golf, Nissan Leaf og BMW i3. I sommertesten som går av stabelen 6. – 7. juni, er det en rekke romslige familiebiler med god rekkevidde.
– Selv om gjennomsnittlig rekkevidde ikke har økt fra i fjor til i år, forventer vi at rekkevidden vil fortsette å øke årene som kommer. Teknologien går fremover og signalene er at det kommer biler med både 800 og 900 kilometer rekkevidde, sier Nils Sødal.
Svarer til elbilistenes forventninger
I NAFs ferske elbilmonitor svarer nær 3 av 10 som eier elbil i dag at rekkevidden på elbilen må være mellom 400 og 500 kilometer for å dekke deres behov i hverdagen.
– Det er i dette sjiktet mange elbiler ligger i dag, og det viser at dagens biler tilfredsstiller behovet til elbilistene, mener Sødal.
Blant de som ikke eier en elbil i dag er usikkerheten større på hvor mye rekkevidde elbilen må ha for å dekke deres hverdagsbehov.