Administrerende direktør i Rørkjøp, Frank Olsen, ser med bekymring på en utvikling der rørleggeren ikke blir rådført i tidlig nok i byggeprosessen, eller når vi planlegger oppgradering av baderommet.
– Huseieren har ofte kjøpt inn alt det synlige innen rørleggeren kommer, og ber denne om å skru opp dusjkabinett, toalett og servantkraner. Faren er at VVS-produktene har for lav kvalitet, ikke nødvendigvis snakker samme språk, og kanskje heller ikke passer til rørsystemet i huset. Dette er en fordyrende risiko for huseieren.
Rørleggerne har ansvar for at produktene som de monterer holder god kvalitet, og at de vil fungere godt sammen med hele vanntransporten i huset ditt. Når huseieren selv kjøper produktene, overtar denne ansvaret for eventuelle mangler eller følgeskader knyttet til dem, noe som fort er en slitsom prosess å følge opp selv.
– Den viktigste rådgiveren når det kommer til vann og avløp, er en god rørlegger. Selv om du har et begrenset budsjett, skal en god rørlegger kunne hjelpe deg med å finne en økonomisk gunstig løsning, der kvaliteten på arbeidet og produktene opprettholdes. Et dårlig utført oppgradering kan sende deg inn i langt større økonomisk uføre.
– Om rørleggeren ikke kjenner til produktet og kvaliteten fra før av, vil en dyktig fagmann heller anbefale andre produkter, sier Frank Olsen.
Mange hus skades av vann
Over halvparten av alle skader i nye boliger i Norge er vannskader, viser en ny rapport fra Direktoratet for byggkvalitet (DiBK). Disse vannrelaterte feilene er knyttet til våtrom, men også avløpsrør, varmtvannsberedere, vannbåren varme, nedløp med mer. Ett av fem byggefeil som førte til så stor skade at det ble en forsikringssak, berodde på feil i materialene eller at det var valgt feil materialer.
Rapporten er basert på tilstandsrapporter fra bolighus oppført de siste ti årene. De digitale tilstandsrapportene har vist seg å være gode kilder til tilstanden i bygningsmassen totalt.
– Selv om denne kartleggingen i hovedsak har tatt for seg boligbygninger, er det ingen grunn til å tro at vi har færre byggefeil og andre mangler ved andre typer bygninger, skriver Per-Arne Horne, direktør i DiBK, på direktoratets nettsider.
Ingen garanti for at det holder tett
Olsen peker på at selv om produktene som selges på det europeiske markedet skal være CE-godkjente, er det ikke sikkert de er gode nok til belastningen de får her til lands. Vanntrykket i Norge er nemlig høyere her enn i resten av Europa.
Det gjør ham bekymret for kvaliteten på produktene forbruker kjøper på nett, eller i andre butikker utenfor rørfaghandelen.
– I jakten på lavere pris til enhver tid, ender mange aktører opp med å selge produkter med en lavere kvalitet enn kunden burde ta med seg hjem. Vannbårne produkter må tåle mye, og konsekvensen kan være langt dyrere vannskader på resten av huset, sier Olsen.
– Vanlige forbrukere har ikke nok informasjon til å kjøpe riktige produkter, og sitter fort igjen som svarteper når noe ryker, sier han. – I et samfunn hvor vi kaster ordet bærekraft rundt oss daglig, burde man være bevisst på å velge produkter av en varig kvalitet fremfor mye annet man får kjøpt. Rørleggeren vet hva du trenger, spør dem!
Finn riktig fagperson
Etter mange år i bransjen har Olsen fått den dypeste respekten for rørleggeren. Han mener det er kanskje det mest komplekse håndverksfaget vi har. Rørleggerbilen er allerede ett tonn tyngre enn de andre håndverkerbilene, på grunn av alt verktøyet man må ha med seg.
– Mange rørleggere som kommer hjem til folk, ser at her har folk har gjort rørarbeider selv. Alle burde klare å bytte et dusjhode, men vi anbefaler å la det være med det, ber Olsen.
– Har du noen tanker om hva alle disse vannrelaterte byggfeilene skyldes?
– Skal man gjøre et stykke arbeid i en enebolig, må man velge håndverkere som har dokumentert god fartstid, godt omdømme, og få sjekket at de har riktig bakgrunn, som mesterbrev og sertifiseringer for den typen arbeid som skal gjøres. En dårlig håndverker er dårlig kvalitet, avslutter Olsen.