Svindlere står i kø for å lokke deg med gavekort, eksklusive tilbud og falske butikker på nett. Men er vi så godt forberedt mot svindel som vi tror?
Har du noen gang mottatt et tilbud på e-post du synes er for bra? Hvis et tilbud høres for godt ut til å være sant, er det sannsynligvis det.
Parallelt med veksten i netthandel[1] blir svindelmetodene stadig mer sofistikerte. Visas Fraud Report for 2022[2] viser at nesten halvparten (48 %) av respondentene i den globale undersøkelsen er sikre på at de kan identifisere et svindelforsøk. Samtidig svarer nesten 3 av 4 (73 %) at de går fem på av ord eller uttrykk i e-poster og tekstmeldinger fra svindlere.
Mens mange forbrukere føler seg trygge på sin egen forsiktighet, svarer et stort flertall (90 %) av respondentene at de er bekymret for at venner eller familiemedlemmer kan bli offer for svindel. De største svindelfellene er vanligvis gratis giveaways, muligheten til å vinne noe, eksklusive avtaler eller tilbud der mottaker må handle raskt.
Mer enn 4 av 5 (82 %) sjekker kun de mest åpenbare detaljene for å bedømme troverdigheten til tilbudene de får. detaljer som svindlere lett kan forfalske som et firmas navn eller logo, et ordrenummer eller personalisering i form av en hilsen. Kun 60 % svarer at de sjekker at e-posten er sendt fra et gyldig adressedomene, og færre enn halvparten ser etter korrekt stavemåte (47 %).
Boomers er bedre til å oppdage svindel enn Gen Z
Mens 87 % av respondentene antar at eldre sannsynlige ofre for nettsvindel, tyder dataene på det motsatte. 8 av 10 Millennials (80 %) og Gen Z (81 %) er mer sannsynlig til å handle på et svindelforsøk, mens bare halvparten av Boomers (50 %) har samme reaksjon.
Selv om svindlere blir stadig mer kreative og sofistikerte i sine forsøk, har forbrukerne fortsatt sterke kjøpsbeskyttelser og forbrukerrettigheter. Men det krever at man handler ansvarlig på nett.
– Du kan føle deg trygg når du handler med Visa, fordi vi vet at betalingsteknologien vår bidrar til å beskytte deg mot svindel. Hvis det verste skulle skje, er det måter du kan få pengene tilbake på, avhengig av situasjonen. For å forhindre enhver form for svindel må vi som forbrukere praktisere gode sikkerhetsvaner på nett, sier Bente Iren Josefsen, Country Manager Norge i Visa.
Her er Bentes fire tips for å forhindre nettsvindel:
- Hold alltid din personlige informasjon for deg selv. Dette inkluderer passord, betalingskortinformasjon og din BankID.
- Sjekk alltid at butikken er legitim før du handler. Søk på butikken i Google, spør vennene dine og sjekk med f.eks. Forbrukerrådet.
- Klikk aldri på lenker før du har bekreftet hvor lenkene tar deg.
- Og hvis nettbutikken ikke ber om sterk kundeidentifikasjon, kan dette være et tegn på at butikken ikke er legitim. Hvordan du betaler betyr noe.
Å sikre betalinger er en hovedprioritet hos Visa. I mer enn 60 år har selskapet holdt lav svindelrate (Visas globale svindelrate har falt med to tredjedeler i løpet av de siste to tiårene – til under 0,1 prosent[3]), til tross for økende sikkerhetstrusler og -press.
– Hos Visa er vi forpliktet til å beskytte folk mot betalingssvindel på nett. I løpet av de siste fem årene har Visa investert mer enn 10 milliarder USD i teknologi for å redusere svindel og øke nettverkssikkerheten. Vår sanntidsovervåking blokkerte over 7 milliarder dollar i falske betalinger i fjor, og hindret mange i å vite at de var i fare for en potensiell svindeltransaksjon[4], avslutter Josefsen.