Kredittkortselskapene har tidligere fakturert et minimumsbeløp, slik at du selv må korrigere til det beløpet du totalt skylder for å unngå rentekostnader. Nå skal Storebrand begynne å fakturere for totalt skyldig beløp.
I mai skrev Pengenytt at Finanstilsynet hadde laget nye retningslinjer for fakturering av kredittkort. Dette på grunn av undersøkelser som viste at kortselskapene hadde gjennomført mange av retningslinjene som kom i 2013, men at svært få hadde gjennomført alle.
Av de nye retningslinjene går det blant annet frem at kortselskapene som hovedregel skal fakturere deg for totalt utestående kreditt. Du har derimot mulighet til å avtale lavere beløp, men da må det skje på ditt initiativ.
Nå melder Storebrand via et nyhetsbrev at de vil rette seg etter dette fra nå av, og begynne å fakturere totalt skyldig beløp til kundene.
Les også: Slik bør du investere, gitt at du tror på stigende oljepris
Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook
Følger opp Finanstilsynets nye retningslinjer
Kommunikasjonssjef Anthon Andreassen i Storebrand bekrefter til Pengenytt at de gjør dette som følge av Finanstilsynets nye retningslinjer.
– Det er en oppfølging av tilsynets retningslinjer. Grunnen at det først kommer nå er at det har tatt tid å endre systemer og rutiner, og det har Finanstilsynet vist forståelse for, sier Andreassen.
– Har dette vært etterspurt av mange Storebrand-kunder?
– Det er jeg ikke kjent med, men det er alltid et internt ønske om å være transparente.
– Gjelder dette for alle kunder eller bare nye avtaler som lages?
– Dette gjelder for alle Storebrands kunder, avslutter Andreassen.
Les også: Sjekk fastrente-fellen i disse bankene
De andre bankene kommer etter
En kjapp ringerunde til noen av de andre bankene viser at de ennå ikke har fått på plass systemene for å oppfylle de nye kravene, men at det vil skje snart.
– Vi er rett rundt svingen og vil i løpet av kort tid begynne å fakturere totalbeløp til våre kunder. Dette betyr at prosjektet har rullet en stund og at vi nå kun venter på en teknisk endring for å få det helt på plass, sier kommunikasjonssjef Stian Arnesen i Danske Bank.
Arnesen anslår at det nye systemet vil være på plass i løpet av de neste ukene. Også DNB og Nordea kan fortelle at de kommer med løsninger innen kort tid:
– Etter planen skal dette være klart i løpet av januar 2017, sier kommunikasjonsrådgiver Ellen Dokk Holm i DNB.
– Dette jobber vi med, og vi vil ha det på plass senest februar 2017, sier senior kommunikasjonsrådgiver Synne Ekrem i Nordea.
Les også: Global eiendomsmeglerkjede forsøker seg igjen i Norge
Tilsynet har ikke vært fornøyd
Tilsynet har tidligere påvist at mange kortselskaper kun fakturerte med et minimumsbeløp i betalingsfeltet. Dessuten var det lite, om noe, informasjon om kostnadene ved å utsette betalingen, herunder manglende opplysninger om nominell rente.
– De nye retningslinjene vil gjøre det enklere for kortkunden å betale totalt utestående ved første forfall. Samtidig kan kunden velge et lavere beløp, og således utnytte kredittmuligheten som ligger i kortet. I så måte er retningslinjene fleksible og forbrukervennlige, kommenterte Jan Erik Fåne, kommunikasjonsdirektør i Finans Norge, på deres nettsider tidligere i år.
Les også: Stadig færre får bruk for reiseforsikringen
Les også: Så mange kombinerer jobb og alderspensjon
Les også: Minst 650.000 husholdninger betaler mer for strømmen enn de må