Bitende kulde har lagt seg over store deler av landet, og med den går elbilladingen tregere. – Med noen enkle grep kan du få fart på ladingen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Batteriet i en elbil trives aller best i gode sommertemperaturer, mellom 20 og 30 varmegrader. Mange ferske elbilister merker derfor at nå når gradestokken viser rundt 10 minusgrader både taper batteriet rekkevidde og lader saktere.
Hver vinter tester NAF og Motor elbilenes ladeegenskaper. Til nå har ladetiden på over 70 elbiler blitt målt, og i de aller fleste tilfeller øker ladetiden med 10-20 minutter selv i få kuldegrader.
– Forklaringen er at det er at kjemien i batterier trenger varme for å fungere på best mulig måte, sier Sødal.
Følger du NAFs fem enkle råd får du raskere lading gjennom vinteren:
Forvarm av batteriet før hurtiglading
Hvis elbilen din har et system for forvarming av batteri før hurtiglading, bruk det om vinteren. Forvarmingen varmer automatisk opp batteriet før du kommer til ladestasjonen
– Er du usikker på hvordan dette fungerer i din bil, sjekk i instruksjonsboka eller i infotainmentsystemet, rådgir Nils Sødal. – For de som er på jakt etter en elbil, bør forvarming av batteriet være på lista over nødvendig utstyr her i Norge, fortsetter han.
Lad på slutten av turen
Skal du få nok varme i batteriet uten å være avhengig av forvarming, må du ha kjørt i minst et par timer i høy hastighet.
– Det er lurt å vente med ladestoppet til du har kjørt så lenge at batteriet er godt og varmt. Da går ladingen raskere, sier Sødal.
Ha lite strøm igjen på batteriet
Hvis det passer, er det lurt å vente med å lade til du har mellom 10 og 20 prosent strøm igjen på batteriet. Starter du lading ved lav batterikapasitet bidrar det til å varme opp batteriet – som igjen gjør at du lader raskere.
– Men vi fraråder å gamble på å rekke frem til en ladestasjon med lite batteriprosent med mindre du er helt sikker på at du kommer frem, sier Nils Sødal. – Nå på vinteren må du ta høyde for at rekkevidden kan være betydelig kortere enn om sommeren, fortsetter han.
Velg riktig lader
Alle biler lader litt forskjellig, og det er lurt å lese seg opp på hvordan akkurat din bil lader. Du kaster rett og slett penger ut av vinduet hvis du lader på en lynlader og bilen din ikke kan utnytte laderen.
– Ladeprisen er høyere på lynladerne enn de tradisjonelle laderne på 50 kilowatt (kW). Kan ikke bilen din ta imot mer enn 100 kW lading, er det mer økonomisk å bruke laderne på 50 kW, sier NAF-rådgiveren.
Lad til 80 prosent, ikke 100 prosent
De aller fleste elbiler lader veldig sakte etter 80 eller 90 prosent. Trenger du mer rekkevidde for å komme frem lønner det seg ofte både i tid og kroner å lade en gang ekstra, heller enn å lade til 100%.
– Dette varierer som for flere av de andre rådene, fra bil til bil. Så bli kjent med din bil og hvordan den lader for å få mest mulig ut av hurtigladingen, sier Nils Sødal.