Salgsrekorder settes ikke lenger på selve Black Friday. I fjor handlet det om Black Week fordi salgsperioden ble forlenget – og stadig flere butikker gjør det til Black Month. Hvordan det vil gå med butikkenes salg i løpet av årets Black Friday-periode er derfor vanskeligere å forutse enn noensinne, og hos friluftslivkjeden Stormberg gjør nettopp den økonomiske situasjonen at de i år vier hele november til norske tilbudsjegere.
Ifølge Nets sine data om korttransaksjoner vokste netthandelen på Black Friday i Norge i fjor med overraskende 4,2 prosent, og i løpet av hele Black Week økte salget med 8,5 prosent.
De fysiske butikkene opplevde imidlertid et fall på 2,2 prosent under Black Week – hovedsakelig på grunn av lavere salg av «bli hjemme»-produkter som interiør, byggematerialer og elektronikk, som mange nok hadde kjøpt i pandemiåret 2020. Varer som klær og annen detaljhandel viste vekst på tosifrede prosenter. For hele Black Month var det en samlet vekst på 1,3 prosent.
Fulle lagre kan gi særlig gode tilbud
Koronapandemien ser ikke ut til å spille noen rolle i år, men en av de avgjørende faktorene kan være at butikkene har store, fulle lagre som har bygget seg opp i løpet av de siste par års flaskehalser i forsyningskjeden. Derfor skal det selges, og mange butikker vil større grad delta i salgsracet med store rabatter.
Selv om pandemifaktoren er borte i år, er det andre faktorer som vil påvirke – først og fremst de økonomisk urolige tidene med høye energipriser og rentestigninger, som for mange forbrukere betyr et mindre økonomisk råderom.
– Mange forbrukere har helt sikkert utsatt innkjøpene til Black Friday, og de har sannsynligvis tatt en god avgjørelse. Tilbudene vil være bedre enn noensinne med tanke på alle butikkene med fulle lagre. Vi vil nok også se en redusert betydning av selve fredagen – her blir det nok ikke satt rekord, sier Ardalan Fadai, handelsanalytiker i Nets, som er en del av Nexi.
I bransjer hvor innkjøpene gjøres lenge før selve salgsperioden, har man generelt store varelagre. Sannsynligvis fortsetter også salget inn i julehandelen, noe som vil redusere lønnsomheten for de næringsdrivende i en periode som normalt betyr full pris. Forbrukerne kan derfor forvente flere rabatter enn noen gang tidligere. Særlig de fysiske butikkene vil dra fordel av at det ikke er noen pandemieffekt i år.
– Netthandel har vært en sterk drivkraft for Black Friday i mange år, og er naturligvis fortsatt en meget viktig salgskanal. Men, etter to år med restriksjoner vil forbrukerne nå gjerne ut og handle, hvilket påvirker fysisk handel i oppadgående retning. For forretninger som selger både i butikk og på nettet er dette imidlertid mindre viktig, fordi man selger uansett, fortsetter Ardalan Fadai.
– Summa summarum er det vanskelig å forutse en salgsrekord for butikkene. Personlig tror jeg på en liten stigning totalt sett for Black Week, hvor e-handel kan avta noe, mens fysisk handel stiger noe, avslutter Ardalan Fadai.
Friluftslivbutikken Stormberg kjører Black November
En av de norske butikkjedene som har tatt til seg Black Month eller Black November-konseptet er Stormberg, som selger friluftsutstyr til naturglade nordmenn i hele landet. Den nye tilgangen med tilbud i hele november skyldes ifølge salgs- og markedssjef Nina Johansen en forventning om at mange nordmenn vil gjøre julehandelen tidlig i år:
– I år har vi valgt en ny strategi basert på trender og analyser av markedet. Vi tror folk er tidligere ute med julegavehandelen og er opptatt av å gjøre gode kupp i år, så vi har derfor utvidet vår Black Friday-kampanje med Black November. Vi har hatt meget bra suksess med årets kampanje. I årets marked, der familieøkonomien er betraktelig endret pga. økte kostnader i samfunnet generelt, så er vi opptatt av å kunne gi kundene gode priser og mulighet for å kjøpe flotte julegaver til familie og venner. Om vi klarer å nå fjorårets resultater på selve dagen er dette en stor bonus, ettersom vi nå kjører salg gjennom store deler av november og resultatene hittil i måneden har vært svært gode, forteller Nina Johansen.