Elbilandelen er så vidt på vei opp igjen etter at vi opplevde en liten nedgang i mai sammenliknet med året før. 79,1 prosent solgte elbiler første halvår, er hele tjueto prosentpoeng høyere enn første halvår i fjor. På topp 10-lista er det kun elbiler.
– Så langt ser det bra ut, men det er viktig å følge nøye med på elbilsalget da elbilutviklingen kan bremses av både moms og diskusjoner om økt bompengebetaling, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.
I revidert nasjonalbudsjett ble det vedtatt å innføre moms på elbilers kjøpsbeløp på over 500.000 kroner, mens skroting av miljørabatt i bomringen, kun er på utredningsstadiet.
– Det er ingen grunn til å slappe av og tenke at vi så å si er i mål. Fortsatt høyt salg av elbiler framover vi ha mye å si for om Norge greier å kutte klimagassutslippene i tide, sier Bu.
Stortinget har vedtatt et mål for 2025 om at kun nullutslippsbiler skal selges som nye biler. Stortingets klimamål for 2025 handler også om varebiler og leasing-biler. Her går salget av elbiler langt tregere enn for privatmarkedet.
– Vi vil også minne regjeringen om at det gjenstår mye for å sikre at elbilene vinner konkurransen både i varebilmarkedet og i leasing. Første halvår i år er elbilandelen i næringsmarkedet rett under 60 prosent, så her må vi få opp farten, sier Bu.
Statens vegvesen har foreslått å skrote bompengerabatten for elbiler
På oppdrag fra Samferdselsdepartementet har Statens vegvesenet utredet hvordan man kan øke kollektivandelen i byene. De har foreslått at bomrabatten i bomringene skrotes og at det i 2025 blir samme pris for elbiler som for fossilbiler. Allerede i 2023 vil de øke andelen for elbiler til 75 prosent.
– Statens vegvesen har tatt altfor lett på konsekvensene for klimapolitikken i sin utredning og glemt at det er diesel- og bensinbiler som er konkurrenten til elbil i nybilsalget, ikke bussen og toget.
Elbilforeningen har støttet innfasingen av noe moms i 2023, men er sterkt imot utfasingen av bomrabatt. Om både moms- og bompengefordel reduseres samtidig, vil vi oppleve at konkurransekraften til forurensende biler styrkes betraktelig, sier Bu.
De mest solgte bilmodellene så langt i år:
1. Tesla Model Y: 6130
2. Volkswagen ID.4: 4311*
3. BMW iX: 2739
4. Skoda Enyaq: 2736
5. Audi Q4 e-tron: 2557
6. Hyundai IONIQ 5: 2453
7. Polestar Polestar 2: 2171
8. Ford Mustang Mach-E: 2034
9. Audi e-tron: 1958
10. Volvo XC40: 1919