Regjeringen bryter løftet om å skjerme alle elbiler under 600.000 kroner fra avgiftsøkninger. I tillegg går de fra avgiftsfritak til støtteordning. – Dette blir dyrt og uforutsigbart for bilistene. Her må Stortinget rydde opp etter Trygve Slagsvold Vedum, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.
NAF er svært kritisk til ordningen for merverdiavgift på elbiler som lanseres. Regjeringen vil innføre moms på alle elbiler samtidig som de lanserer en støtteordning som skal gi kompensasjon for moms på elbiler som koster under 500 000 kroner.
Beløpet er lavere enn det regjeringen selv har forpliktet seg til i regjeringsplattformen. Der lover de at det kun skal innføres elbilmoms på beløp over 600.000 kroner.
– Det utgjør en forskjell om momsen starter på 500.000 eller 600.000 kroner. Biler med lengre rekkevidde koster mer enn biler med kortere rekkevidde. Mange familier har behov for bil med lang rekkevidde. Derfor kan Vedums løftebrudd være avgjørende for om en familie velger elbil, eller beholder bensin- eller dieselbilen sin, sier Ryste.
I tillegg står mange bilister i leveringskø på elbil, som de har bestilt, men ikke fått levert. For de som får levert bil i 2023 kommer det en stor ekstraregning på grunn av Vedums avgiftsøkning.
Kritiske til støtteordning
NAF mener en statlig kompensasjonsordning fremfor fullt momsfritak er en dårlig løsning for alle som planlegger å kjøpe elbil.
– Vi frykter at en støtteordning, i stedet for et avgiftsfritak, kan vise seg og bli dyrere for bilistene. Dette kan ryke neste gang politikerne trenger penger. En støtteordning krever bevilgning mens et avgiftsfritak er penger som ikke kommer inn, utdyper Ryste.
NAF forventer at Stortinget rydder opp og endrer forslagene fra Vedum før budsjettet vedtas.
– Dersom dette opplegget overlever stortingsbehandlingen, blir det lett for politikerne og finansdepartementet å endre på støtteordningen senere. NAF forventer at det fortsatt blir et avgiftsfritak, ikke en støtteordning, sier Ryste.