Mange tenker at dagens høye strømpriser gjør at det er mer lønnsomt å kjøre bensinbil enn elbil, men faktum er at til tross for stadig nye strømprisrekorder i 2022, er det fortsatt mer lønnsomt med elbil. Dette gjelder både med dagens unormalt høye bensinpriser – og historisk over det siste året.
Bor du i Sør-Norge har du i snitt betalt ca 145 øre/kwh (inkl. nettleie) det siste året. Perioden inneholder pristopper vi aldri tidligere har sett.
– Likevel viser våre beregninger at å kjøre elbil er mer lønnsomt enn å kjøre bensinbil, sier Jørgen Kittelsen, forretningsutvikler og tallknuser i det nye strømselskapet elKompis.
Han fortsetter:
– Akkurat slik prisene er i dag er det faktisk over dobbelt så dyrt å kjøre bensinbil, og ser du på gjennomsnittsprisene det siste året eller så, er det 70% rimeligere å bruke elbil.
Dette koster det deg
Beregninger over tar utgangspunkt i snittprisen på strøm og bensin i perioden fra februar 2021 og til og med januar 2022. I tillegg er det tatt høyde for hjemmelading og snittforbruket til elbilen Hyundai Ioniq på 0,17 kw/km (vintertestet av NAF) og et bensinforbruk på 0,5 liter pr mil.
– Omgjort til kroner og øre gir det samme regnestykket at det koster 0,84 kr å kjøre én kilometer med bensinbil mot 0,26 kr med elbil, sier Kittelsen.
– når vi samtidig vet at samtlige elbilprodusenter har stort fokus på å redusere forbruket gjennom både fysiske og teknologiske fortrinn, er det god grunn til å anta at det også i fremtiden vil lønne seg med elbil, forteller Kittelsen.
Smart lading
Det er også vanskeligere å «fylle smart» kontra å lade smart. I det siste tilfellet tar teknologien seg av det smarte, og ved å bruke app’er som elKompis, bruker du automatisk de rimeligste timene i døgnet sett ut fra når du ønsker bilen din ferdig ladet.
– Jeg kjører selv elbil og lader aller mest hjemme. Jeg får full oversikt i appen, og det føles godt å spare penger uten at jeg behøver å tenke på det, smiler Kittelsen.