I vinter skal rundt 100.000 nye elbiler ut på norske vinterveier for første gang, og da bør disse bileierne være forberedt på hyppigere lading enn på sommeren.
– Vinteren kan by på overraskelser for mange ferske elbileiere. Forbered deg på kortere rekkevidde, sier Thor Egil Braadland, ansvarlig for myndighetskontakt i NAF, i en pressemelding.
Han mener at en grei tommelfingerregel er å regne inn 25 prosent kortere rekkevidde om vinteren.
Den såkalte WLTP-rekkevidden som oppgis i bilenes salgsmateriell er en laboratorietest.
Den tilsvarer i de fleste tilfeller rekkevidde på en god og tørr, norsk sommerdag.
NAF mener at bilbransjen bør være tydeligere på hva kunden kan forvente av bilen under norske vinterforhold, selv om de ikke har offisielle tall for dette.
Les også: Statsbudsjettet 2022: Dette vil det bety for din lommebok
Vanskelig å klage
– Det finnes ingen eksakte tall på rekkeviddetapet i kalde temperaturer. Inntil videre bør kunder som kjøper elbil få tydelig beskjed om rekkeviddetapet de må regne med under norske vinterforhold, og om lag hvor mange kilometer som må trekkes fra på vinterturen, sier Braadland.
NAF har vintertestet de aller fleste elbilene. De viser at elbilene taper mellom 4 og 30 prosent rekkevidde, selv med bare noen få minusgrader.
– Våre tester viser at det du trodde var 400 kilometer rekkevidde kan ende opp med å bli 300 kilometer eller enda mindre, sier Braadland, og fortsetter:
– På sikt må en standard for vinterrekkevidde på plass. Fram til det foreligger en offisiell standard for å måle rekkevidde i kalde temperaturer må forhandlerne forberede kundene på hva slags rekkevidde de kan forvente om vinteren.
Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook
Les også disse sakene på Pengenytt.no:
Brukt elbil kan bli nesten 7000 kroner dyrere
Skattebetalerforeningen: Dette blir skatteendringene med den nye regjeringen
Derfor reserverer nå bankene et beløp på kontoen din før du får fylle drivstoff
Vurderer du å lease bil? Her er syv typiske feller
Nå kan det bli forbudt å kjøre bensin- og dieselbiler i de største byene