Fire av ti nordmenn føler seg lurt i dagligvarebutikken

Hele 41 prosent av norske forbrukere føler seg lurt som følge av ingen eller for dårlig opprinnelsesmerking på matvarer, viser en undersøkelse fra Forbrukerrådet. Illustrasjonsfoto: Popcorn1243/ Wikimedia Commons

Hele 41 prosent av norske forbrukere føler seg lurt som følge av for dårlig opprinnelsesmerking på matvarer, viser en fersk undersøkelse fra Forbrukerrådet.

Mange forbrukere ønsker å handle mat basert på norske råvarer, men på grunn av uklar eller ingen merking kan det være vanskelig eller umulig.

Nå viser en undersøkelse gjennomført av YouGov på vegne av Forbrukerrådet at drøyt fire av ti nordmenn (41 prosent) har følt seg lurt når de har handlet mat på butikken, på grunn av for dårlig merking av opprinnelsesland.

– I enkelte tilfeller kan det være opplyst om at […] vi bruker norske råvarer så langt lageret rekker, eller at kjøttet har en opprinnelse fra Norge/ Tyskland. Forbrukeren får altså i kjøpsøyeblikket ikke presis og god nok informasjon om opprinnelsen til produktet, sier Gunstein Instefjord, fagleder for forbrukerpolitikk i Forbrukerrådet, til egne nettsider.

Les også: Statsbudsjettet 2022: Dette vil det bety for din lommebok

Varer fra ulike land har lik emballasje

Han påpeker at plasseringen av produktene i butikk også er med på å skape forvirring:

– Når emballasjen for kjøtt fra Norge og kjøtt fra Tyskland er identisk og plasseres side om side i butikkhyllene ender forbrukere med ønske om å kjøpe førstnevnte gjerne opp med to ting: Feil produkt og følelsen av å ha blitt lurt. Flere produkter er også merket med et norsk flagg og informasjon som for eksempel at et brød er «bakt i Norge», sier Instefjord videre, og legger til:

Saken fortsetter under annonsen:


– Det gir ikke forbrukeren informasjon om hvor ingrediensene kommer fra, noe som åpenbart er viktig for nordmenn når de handler mat.

I undersøkelsen går det nemlig frem at nesten halvparten (48 prosent) av forbrukere mener det er viktig at opprinnelsesland kommer godt nok frem på pakningen og emballasje.

Les også: Vær oppmerksom på lurepriser i dagligvarebutikken

Gjelder spesielt animalske produkter 

Undersøkelsen viser også at den viktigste grunnen til at forbrukerne vil vite hvor maten er produsert, er fordi vi vil støtte norsk matproduksjon.

– Dette er svært gledelig. Det viser at folk har stor tillit til norsk matproduksjon, og den tilliten tar vi bønder på største alvor. Særlig viktig er det for folk å vite hvor animalske produkter som kjøtt, fisk og meieriprodukter kommer fra, her er tallet 7 av 10 spurte. Selv der det ikke er pålagt å oppgi hvor varen kommer fra vil forbruker gjerne vite, og det mener jeg de er i sin fulle rett til, sier lederen i Norges Bondelag, Bjørn Gimming i en pressemelding.

– Merkingen bør gjelde for flere produkter enn den gjør i dag. Blant annet synes vi at råvarene i bearbeidet mat også skal merkes med opprinnelsesland. Vi oppfordrer produsentene til å merke bedre, også der det ikke er pålagt, sier han videre.

Gimming mener også at det er andre steder enn i matbutikken kunden har rett til å kunne ta opplyste valg om mat.

– I Sverige har de nå krevd opprinnelsesmerking på mat i restaurant og annen storhusholdning. Dette er noe vi mener burde på plass i Norge også, avslutter han.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Nå er det enorme prisforskjeller på boliglån

Skattebetalerforeningen: Dette blir skatteendringene med den nye regjeringen

Dette avgjør om det er lønnsomt å ta ut alderspensjon fra fylte 62 år eller ikke

Du kan gå personlig konkurs av å sitte i borettslagsstyret

Årslønn på 600.000 kroner? Så stor andel av boligene har du råd til nå