Brukt elbil kan bli nesten 7000 kroner dyrere

Bruktmarkedet for elbiler er i startfasen. Da er det dumt å innføre omregistreringsavgiften på brukte elbiler nå, mener NAF. Medlemsorganisasjonen mener et sårbart bruktmarked for elbiler trenger stimulans ved at omregistreringen er betydelig lavere enn bensin- og dieselbiler. Foto: NAF

I den avtroppende regjeringens forslag til statsbudsjett for neste år, foreslås det å innføre omregistreringsavgift på brukte elbiler. NAF kaller det en avgiftsbombe.

– Solberg-regjeringen vil gjøre det mye dyrere å kjøpe brukt elbil. De innfører en helt ny avgift for elbiler på nesten 7000 kroner per bilkjøp. Det er en avgiftsbombe for brukt elbil, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF, i en melding.

Dette er regjeringens forslag til omregistreringsavgift på elbiler (over 1200 kg):

  • Registrert første gang 2019-2022: + 6681 kroner
  • Registrert første gang 2011-2018: + 4034 kroner

For bensin- og dieselbiler er omregistreringsavgiften til sammenligning på null til 6595 kroner per i dag, avhengig av vekt og registreringsår.

– Dette vil gjelde svært mange brukte elbiler med bra rekkevidde. Det blir en kraftig nedtur for alle de som har sett for seg å kjøpe brukt elbil, sier Ryste.

Saken fortsetter under annonsen:


Bruktmarkedet for elbiler er i startfasen, og da er det dumt å innføre omregistreringsavgiften på brukte elbiler nå, mener NAF.

Bilorganisasjonen tror at et sårbart bruktmarked for elbiler heller trenger stimulans ved at omregistreringen er betydelig lavere enn bensin- og dieselbiler.

– I bruktmarkedet selger fremdeles dieselbiler godt. Når det nå blir like dyrt å omregistrere en elbil som en dieselbil, kan det vippe potensielle elbilkjøpere over på diesel, som er det motsatte av det myndighetene vil, avslutter Camilla Ryste.

I statsbudsjettet foreslås det dessuten å innføre full sats for elbiler i trafikkforsikringsavgiften (tidligere årsavgift) fra og med 1. mars 2022. Det vil utgjøre i overkant av 3000 kroner per år.

Fritaket fra merverdiavgift for elbiler foreslås videreført ut 2022.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Statsbudsjettet 2022: Dette vil det bety for din lommebok

Skattebetalerforeningen: Dette blir skatteendringene med den nye regjeringen

Vurderer du å lease bil? Her er syv typiske feller

Nå kan det bli forbudt å kjøre bensin- og dieselbiler i de største byene

Dette legger vi mest vekt på ved bruktbilkjøp