Onsdag skrev Pengenytt at eiendomsmeglerforetak får solide returprovisjoner når de videreformidler boligkjøperforsikring, uten å oppgi dette til forsikringstaker. Først uttalte Finanstilsynet at dette var helt ok, men nå har de bråsnudd.
I artikkelen om meglernes returprovisjoner fra boligkjøperforsikring som ble publisert onsdag, spurte Pengenytt Finanstilsynet blant annet om det stilles noen krav når det gjelder å opplyse om hvor mye meglerforetakene mottar.
Svaret fra seksjonssjef for eiendomsmegling og inkasso i Finanstilsynet, Anne-Kari Tuv, var da:
– Nei, det er ikke krav til det.
Så etter litt mer betenkningstid, viser det seg at dette ikke stemmer.
– Jeg ga deg beklageligvis feil tilbakemelding på spørsmålet du stilte tidligere, da jeg kun hadde eiendomsmeglingsregelverket i tankene. Men når eiendomsmegleren formidler forsikring, er han/hun underlagt lov og forskrift om forsikringsformidling, sier Tuv nå, før hun legger til:
– Etter denne forskrifts § 3-1 plikter meglerforetaket å gi kjøper opplysninger før forsikring tegnes om blant annet størrelsen på provisjon/godtgjørelse meglerforetaket mottar fra forsikringsgiver.
Les også: Vår passivitet gir forsikringsselskapene superprofitt
Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook
Mange eiendomsmeglerforetak er sannsynligvis lovbrytere
Alle de fem meglerforetakene Pengenytt snakket med i forbindelse med den opprinnelige saken, informerte kundene om at de mottok såkalt distribusjonskostnad og faktureringsgebyr når de solgte boligkjøperforsikring.
Selv om Privatmegleren, Eiendomsmegler 1 og Krogsveen oppga størrelsen på returprovisjonen når vi spurte, har vi imidlertid ikke fått bekreftet fra noen at dette formidles veldig klart og tydelig til kundene.
Det som derimot virker helt sikkert, er at kunder hos Norwegian Broker, formidlet blant annet av Eie og DNB Eiendom, aldri har fått denne informasjonen.
Les også: I disse landene tviholder befolkningen på å bruke kontanter
Finanstilsynet: Må endre praksis
Ifølge Finanstilsynet bryter meglerkjedene loven dersom de ikke oppgir størrelsen på returprovisjonen.
– Ja, dersom den som formidler forsikringen ikke informerer forsikringskunden om størrelsen på provisjonen før forsikringen tegnes, bryter de forsikringsformidlingsloven, sier seksjonssjef Tuv.
– Hvilke konsekvenser vil det få for dem som ikke velger å følge opp denne bestemmelsen?
– Generelt er det slik at når vi avdekker lovbrudd i forbindelse med tilsyn, blir dette fulgt opp, normalt med en forutsetning om å endre praksis, sier Tuv.
Les også: Nå får du betalt 21.300 kroner for hver million du har i boliglån
DNB Eiendom avviser at de omfattes av dette
DNB Eiendom, hvor Terje Halvorsen er administrerende direktør, mener at deres selskap ikke omfattes av dette.
Men størrelsen på returprovisjonene, som for et par dager siden var en «forretningshemmelighet», har plutselig ikke blitt så hemmelig lenger.
– Kostnadsdekningen (returprovisjonen, red.anm.) til DNB Eiendom ligger i gjennomsnitt på cirka 1800 kroner per avtale, skriver kommunikasjonsrådgiver Kristin O. Iversen i DNB i en epost.
Iversen har fått ansvaret for å svare på vegne av datterselskapet. Hun utdyper imidlertid fortsatt ikke hva summene er for de forskjellige boligtypene.
– Hva vil DNB Eiendom gjøre for å rette seg etter det Finanstilsynet sier?
– DNB Eiendoms formidling av boligkjøperforsikringer omfattes ikke av lov om forsikringsformidling. Slik DNB Eiendom vurderer det, omfattes deres formidling av unntakene i lovens § 1-1.
Les også: Gründere vil formidle leksehjelp med ny delingstjeneste
– Vil innrette oss
Styreleder i Eiendomsmegler 1, Magnus Aasen, skriver følgende i epost til Pengenytt når han ble konfrontert med de nye opplysningene fra Finanstilsynet:
– Dette må jeg be vår juridiske ekspertise å kikke nærmere på. Forutsatt at dette er riktig, vil vi selvfølgelig innrette oss i henhold til lov/forskrift. Jeg mener dette tidligere har vært gjennomgått nøye, men kan ikke utelukke at vi tar feil på dette.
Administrerende direktør i Eie, Hedda K. Ulvness, sa hun ville svare Pengenytt per epost. Nesten to døgn senere har det ennå ikke kommet noen kommentar.
Les også: Dette er forskjellen mellom prosent og prosentpoeng
Meglerkjeden Aktiv følger reglene
Verken Garanti eller Aktiv ble kontaktet i forbindelse med den første saken Pengenytt skrev, men begge innrømmer at de får returprovisjoner ved salg av boligkjøperforsikring. Kun Aktiv forteller kundene om beløpets størrelse.
– Jeg kan bekrefte at vi mottar returprovisjon, men vi oppgir ikke hvor mye det er til kundene, sier administrerende direktør i Garanti, Stein Drogseth.
– Men dette er ikke lov ifølge Finanstilsynet. Hva skal dere gjøre med det?
– La meg sjekke og komme tilbake til deg, svarer Drogseth.
Pengenytt har ikke hørt noe fra han heller etterpå.
– Vi er tilknyttet Help Forsikring, og informasjon om kostnadsdekning til megler fremkommer i produktarket fra Help som ligger som standard i alle salgsoppgaver. Det er til opplysning 1200 kroner, sier Finn Magnus Rogne Hansen, administrerende direktør i Aktiv.
Aktiv er derfor én av få meglerkjeder som kan føle seg rimelig trygge dersom Finanstilsynet plutselig skulle dukke opp på tilsyn.
Les også: I denne banken kan du nå få lån til null prosent rente
PS:
Etter at saken ble publisert, kan både styreleder Magnus Aasen i Eiendomsmegler 1 og administrerende direktør i Garanti fortelle at de også bruker å legge ved produktarket fra Help. På produktarket står det at formidler av forsikring får 1200 kroner i provisjon.