Dette var de ti mest solgte bilmodellene i Norge i 2020

Norges mest solgte bil i 2020 var ikke en elbil, hvis man ser på nybilsalget og bruktbilsalget samlet. Foto: Pixabay

I 2020 ble det solgt 673.000 biler i Norge, men kun 21 prosent av disse var nybiler. NAF har undersøkt hvilke bilmodeller som ble omsatt mest, uavhengig om de var ny eller brukt.

Mest solgte bilmodeller i 2020 (nye + brukte + bruktimporterte). Elektriske modeller er uthevet.
Kilde: OFV

I fjor ble det solgt 141.412 nye biler i Norge, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Samtidig ble det solgt 519.351 bruktbiler og bruktimportert 12.348 biler.

Det betyr at 673.111 biler fikk ny eier i 2020, og den mest populære modellen totalt sett var ikke en elbil.

– Bruktmarkedet var rekordhøyt i fjor, med 520.000 bruktbilkjøp. Fire av fem biler som selges i Norge er en bruktbil. Når man legger tallene sammen for brukte og nye biler var det faktisk Volkswagen Golf som ble årets mest solgte bil, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF, i en kommentar.

Hun mener at det er lett å se seg blind på at elbilen oppnår stadig høyere andel av nybilsalget, når de fleste som kjøper bil velger bruktbil.

– Den mest solgte nybilen i 2020 ble Audi e-tron, med 9184 modeller. Men når man ser på omsetningen for nye og brukte biler samlet, ble det solgt mer enn dobbelt så mange Volkswagen Golf, sier hun.

Les også: Ny tjeneste lar deg se hele eierhistorikken på bilen

Annonse (saken fortsetter under):


Flertallet har ikke økonomi til å kjøpe ny bil

Av alle nye biler var sju av de ti mest solgte modellene en elbil. Men når man ser på alle solgte biler – både brukte og nye – var det omvendt: Sju av ti av de mest solgte bilene var bensin- og dieselbiler.

– Dette handler om vår privatøkonomi. Det store flertallet har ikke økonomi til å kjøpe en kostbar ny bil, sier Ryste.

NAF mener politikere må ha dette med seg når de lager transportpolitikk for landet.

– Det er mange som planlegger begrensinger på fossilbiler i og inn i byene, nesten som om de tror at det store flertallet av biler i Norge er elektriske. Det er de ikke, sier Ryste, og legger til:

– Selv i storbyene, hvor elbilsalget er kommet lengst, er det kun 17 prosent av bilene i bilparken elektriske. Det betyr at mer enn fire av fem biler i byene fortsatt går på bensin eller diesel.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Fra nyttår må alle beboere i borettslag og sameier være med å betale for elbilladere

Derfor reserverer nå bankene et beløp på kontoen din før du får fylle drivstoff

Foreslår at alle nye boliger og fritidsboliger må bygges ladeklare

Måten du bremser på kan gi deg ekstra stor verkstedregning

Vurderer du å lease bil? Her er syv typiske feller