Slik får du refundert billetten din under buss-streiken

Har du billett på buss du ikke får benyttet deg av, bør du kreve pengene tilbake. Foto: AtB AS

Nå står de fleste rutebussene i Norge, og det er uvisst når de vil begynne å gå som normalt igjen. Har du periodebillett, så betaler du for en tjeneste du ikke får. Sørg derfor for å få pengene dine refundert.

Har du kjøpt billett som du ikke får brukt på grunn av streiken, kan du ha rett til refusjon.

For å finne ut hva som gjelder der du bor, bør du sjekke med ditt lokale kollektivselskap

I Trøndelag er det AtB som administrerer kollektivtrafikken, og selskapet bekrefter at du kan kreve penger tilbake.

– Ja, vi refunderer periodebilletter som følge av streiken. Refusjonen gjelder for gjenstående beløp fra den dagen kundene tar kontakt, og har ikke tilbakevirkende kraft, sier Grethe Opsal, direktør kommunikasjon og drift i AtB til Pengenytt.

Les også: Derfor reserverer nå bankene et beløp på kontoen din før du får fylle drivstoff

Ruter tar et gebyr på 100 kroner

Har du en aktiv 7-, 30- eller 365-dagersbillett hos Ruter, som administrer kollektivtrafikken i Oslo og deler av Viken, har du også krav på refusjon for antall gjenstående døgn.

Refusjonsbeløpet beregnes fra den dagen selskapet mottar forespørselen om refusjon fra deg.

Annonse:


Har du billetten i Ruter-appen, bes du ringe 22 05 70 70 for å melde krav. Har du billetten i et reisekort, oppfordres du til å registrere kravet på Ruters nettsider.

Ruter tar et ekspedisjonsgebyr på 100 kroner for refundering av billetter.

Ubrukte eller ikke-aktiverte billetter hos Ruter refunderes i inntil ett år fra kjøpsdatoen. Etter dette er billettene ugyldige, og kan verken refunderes eller aktiveres.

Les også: Ny mobilapp gir deg oversikt over sterkt nedprisede varer før du går inn i en butikk

Skyss refunderer også fra den dagen du tar kontakt

I Vestland fylke, tidligere Hordaland og Sogn og Fjordane, er det Skyss som opererer kollektivtilbudet.

Der er det også slik at du får refusjon om du ikke får benyttet deg av periodebilletten din.

Skyss refunderer restverdien uten å ta gebyr, og refusjoner blir også der beregnet fra den dagen du tar kontakt med kundesenteret.

Kollektivselskapene har dessuten ofte en reisegaranti der de lover å skaffe passasjerene alternativ transport når bussene ikke går. Denne gjelder dessverre ikke når det er streik.

Oppdatering: Torsdag 1. oktober klokken 07 kom partene frem til enighet, og busstreiken er derfor avsluttet. De første bussene vil være i gang fra klokken 12.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Autoindex 2020: Disse bilene topper den prestisjetunge kundetilfredshetsundersøkelsen

Måten du bremser på kan gi deg ekstra stor verkstedregning

Seks millioner tusenlapper går snart ut på dato

Flere tusen husstander og bedrifter får nytt postnummer 1. oktober

1,2 millioner nordmenn har så langt i år endret skattekortet sitt for å unngå korona-restskatt