Gründerlivet er ikke alltid lukrativt, ihvertfall ikke i oppstartsfasen. Ofte flyter også bedriftens og din personlige økonomi sammen. Bedriften du forsøker å bygge opp tar gjerne over store deler av livet ditt, og mange ønsker å bruke hver krone de kan på fremtidig vekst for bedriften.
Artikkelen er skrevet av WeDigitize
Det er likevel viktig å skille mellom privatliv og jobb når det kommer til økonomi, du skal tross alt leve et liv ved siden av jobben.
I denne artikkelen deler vi våre 5 beste sparetips for gründere.
1. Bruk nettverket ditt
Når du skal etablere et nytt selskap på markedet, er nettverket ditt din største ressurs. For å kunne skaffe nye kunder må du først få merkevaren kjent. Og for at folk skal bli kjent med merkevaren din må du spre budskapet ditt når og hvor du kan. Det finnes også egne organisasjoner som spesialiserer seg på nettopp nettverking for oppstartsbedrifter.
Men det å utnytte nettverket er ikke bare nyttig i forhold til det å gjøre merkevaren kjent, det kan også skjule seg økonomiske fordeler blant dine bekjente. Hva med å utveksle vennetjenester? Dersom dette ikke passer i ditt tilfelle, er sjansene store for at du kan få et bedre tilbud blant kontakter du kjenner.
Et annet tips er å gå på ulike bransje-eventer for å utvide nettverket ditt ytterligere.
2. Sett opp et budsjett
Sjansen er stor for at du allerede gjør dette for bedriften, men setter du opp et budsjett over din personlige økonomi? Ved å sette opp et budsjett får du en månedlig oversikt over alle inntekter og utgifter. På denne måten kan du enkelt avgjøre hvilke utgifter du eventuelt kan kutte.
Når du setter opp et budsjett, kan det hende at du oppdager at det går en del penger på å nedbetale kreditter og lån. Dersom dette er tilfellet anbefaler vi at du refinansierer gjelden til ett lån. Slik kan du få lavere lånerente og kutte doble gebyrer, noe som kan spare deg for mye penger hver måned.
3. Let etter investorer og økonomiske tilskudd
Det å være i oppstartfasen av en bedrift kan være økonomisk krevende i flere år. For det første er det gjerne en del utstyr som må på plass for å få bedriften til å gå rundt. I tillegg må merkevaren distribueres slik at dere kan bygge opp en kundebase. Dette er gjerne en stor utgiftspost de første leveårene til bedriften.
Heldigvis finnes det flere organisasjoner, banker og investorer som stadig leter etter nye og spennende prosjekter de kan investere pengene sine i. Undersøk markedet, og ikke minst interessen for din bransje – kanskje finnes det investorer der ute som brenner for nettopp ditt prosjekt.
4. Søk om et midlertidig lån
Et lån med gode vilkår kan være en reddende engel inntil bedriften er økonomisk stabil. Du sparer mye penger på å finne rett lån. Selv om bankene følger styringsrenten i Norge, er det likevel opp til hver enkelt bank å bestemme hvilken rente de kan gi deg. Ved å sammenligne flere lånetilbud er du sikker på at du finner det beste alternativet for deg og din bedrift. For å spare deg for mye tid kan det å gå veien gjennom en finansagent være et godt alternativ.
5. Sett opp automatiske trekk
I dag tilbyr de fleste banker muligheten til å sette opp automatiske trekk i nettbanken. Sett opp automatiske trekk til både bufferkontoen og utgiftskontoen.
Videre bør du velge eFaktura. Det er fortsatt flere bedrifter som automatisk sender ut faktura i papirformat, så sørg for at du endrer til eFaktura i nettbanken. Ikke bare er den digitale varianten enklere å lagre i forhold til et fremtidig regnskap, du sparer også penger og miljø ved å droppe faktura på papir.
Lykke til!