Det er nå klart at Varanger KraftEntreprenør og Repvåg Kraftlag skal bygge ut i alt 18 ladesteder for hurtiglading av elbil i Troms og Finnmark, i tillegg til de syv ladestedene som Alta Kraftlag allerede er i gang med.
– Sammen med de syv ladestedene vi ga Alta Kraftlag støtte til før påske, danner dette et grunnleggende ladetilbud i en landsdel som frem til nå har manglet dette. Vi er veldig glade for at kraftlagene i regionen har gått sammen for å realisere denne ambisjonen. Nå blir det langt mer attraktivt å være elbilist i Nord-Norge, sier markedssjef Astrid Lilliestråle i Enova i en pressemelding.
Repvåg Kraftlag skal etablere ladesteder i Honningsvåg, Skaidi, Olderfjord, Lakselv, Karasjok, Hammerfest og Havøysund, mens Varanger KraftEntreprenør står for utbyggingen i Hesseng, Varangerbotn, Tana Bru, Vadsø, Vardø, Roavvegieddi (Utsjok), Båtsfjord, Berlevåg, Mehamn, Kjøllefjord og Ifjord.
Investeringsstøtten fra Enova er på i overkant av 48 millioner kroner til sammen.
I april ble det kjent at Alta Kraftlag og Ymber skal bygge ut ladesteder i Alta, Masi, Kautokeino, Burfjord, Storslett, Birtavarre og Øksfjord.
Prosjektstøtten fra Enova er her på rundt 16,5 millioner kroner.
Hvert av de 25 ladestedene får én lader på minimum 150 kW, én på 50 kW og to ladere på 22 kW. Kabler dimensjoneres for oppgradering til 300 kW på sikt.
Les også: Dette er de beste «bensinkortene» å bruke i Norge og utlandet
Legger grunnlaget for økt bruk av elbil i nord
Rundt annenhver bil som har blitt solgt i Norge i år er elbil, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Elbilsalget er dog høyere i enkelte landsdeler enn andre.
Annonse:
– Norge er verdensledende på elbiler, og vi ligger godt an til å nå målet vårt om at alle nye personbiler skal være nullutslippsbiler innen 2025. Dessverre har vi ligget etter i Troms og Finnmark fylke på grunn av manglende lademuligheter. Jeg har vært opptatt av at vi skal ha støtteordninger som legger til rette for miljøvennlig transport også i nord, og er veldig glad for den støtten Enova deler ut i dag. Nå blir det enklere å kjøre elektrisk også i Troms og Finnmark, og det vil føles tryggere for mange å investere i en elbil, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) i en kommentar.
Les også: NAF: Unngå denne forsikringstabben i sommer
Satser på å få laderne på plass i løpet av året
– Våre ingeniører har lagt mye arbeid i prosjektsøknaden og vi er svært glade for tilsagnet fra Enova. Nå ser vi frem til å levere fremtidsrettet infrastruktur for elbiler helt lengst nordøst i landet sammen med lokale samarbeidspartnere, sier daglig leder Arnfinn Mentyjervi i Varanger KraftEntreprenør.
Artikkelen fortsetter under bildet
– For Repvåg Kraftlag SA er det viktig å kunne få ta del i dette samfunnsansvaret, og vi er stolte over å ha fått på plass et lokalt samarbeid som tar ansvar for å få dette ladenettverket realisert. Vi samarbeider med Luostejok Kraftlag SA og Hammerfest Energi AS om utbyggingen med Eli Nilsen i Repvåg Kraftlag som prosjektleder, mens Ishavskraft skal stå som operatør av hurtigladerne. Målsettingen vi jobber etter er å få disse laderne på plass i løpet av året, sier elverkssjef Oddbjørn Samuelsen i Repvåg Kraftlag SA.
– Ishavskraft skal sørge for at ladestasjonene tilbyr fornybar energi fra nordnorske kraftverk, og vi er svært glade for at kraftselskapene har invitert oss med. Sammen bidrar vi til arbeidet mot et mer fornybart og fullelektrisk Norge, sier administrerende direktør Stig A. Hanssen i Ishavskraft.
Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook
Les også disse sakene på Pengenytt.no:
Derfor er prisen på bensin og diesel nå nede på ti-tallet enkelte steder
Autoindex 2020: Disse bilene topper den prestisjetunge kundetilfredshetsundersøkelsen
Måten du bremser på kan gi deg ekstra stor verkstedregning
Pensjonsekspert mener at en halv million pensjonister er ført bak lyset av Nav
Boligselger må trolig punge ut 100.000 kroner etter å ha oppgitt for lavt strømforbruk