Nybilsalget viser at stadig flere velger bort fossile biler til fordel for elbiler. Fortsetter denne utviklingen vil halvparten av alle nye biler solgt i Norge neste år være elektriske, tror NAF.
I løpet av årets elleve første måneder er det solgt 131.127 nye biler her i landet, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Av disse hadde kun 15,5 prosent dieselmotor, mot 17,5 prosent på samme tid i 2018.
Andelen nyregistrerte personbiler med dieselmotor var til sammenligning på hele 75,7 prosent i 2011.
Markedsandelen til bensinbilene er på 15,8 prosent så langt i år, mot 22,8 prosent for samme periode i fjor.
Videre er det registrert 33.125 nye personbiler med hybriddrift i år, noe som utgjør 25,3 prosent av det samlede nybilsalget.
Rundt halvparten av disse er ladbare.
Les også: Bilekspert: – Selg dieselbilen så raskt som mulig, eller kjør den helt ut
Annonse:
Mange venter på nye elbilmodeller som kommer i 2020
Elbilandelen ligger så langt i år på 43,4 prosent, til tross for en nedgang i salget den siste tiden.
– Bremsen i elbilsalget tyder på at folk sitter på gjerdet og venter på neste års spennende elbilnyheter, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, i en kommentar.
– Vi ser at dette skjer samtidig med et svakt fall i hele nybilsalget, ikke bare for elbiler, fortsetter han.
Til tross for nedgang i elbilsalget de siste månedene, er det ingen grunn til å tro at dette er en vedvarende nedgang, ifølge Sødal.
– Fortsetter den utviklingen som har vært de siste årene, kommer elbilen til å passere 50 prosent markedsandel av alle nye biler i løpet av 2020, sier kommunikasjonsrådgiveren.
Les også: Ford har nå lansert en helelektrisk SUV Mustang med solid rekkevidde
Etterlyser bedre lademuligheter
NAF mener derfor det blir viktig at ladeinfrastrukturen bygges ut i takt med veksten i antall elbiler.
Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser nemlig at antall ladepunkter per elbil blir færre og færre.
– Et godt ladenettverk er den beste medisinen mot rekkeviddeangst, og derfor burde ladenettverket vært viet mer politisk oppmerksomhet, sier Sødal.
– Det er et politisk mål å kun selge nye elbiler fra 2025. Men det viktige spørsmålet om lading har regjeringen overlatt til markedet, som åpenbart ikke leverer godt nok, avslutter NAF-rådgiveren.
Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook
Les også disse sakene på Pengenytt.no:
Disse «bensinkortene» gir størst rabatt i Norge og utlandet
Fra 29. april ble det nye regler for kjøp og salg av bil
Måten du bremser på kan gi deg ekstra stor verkstedregning