Disse strømselskapene har de mest fornøyde kundene

Ny undersøkelse viser hvilke strømselskap vi er mest fornøyde med. Bildet viser kraftledninger i Årdal. Foto: Helena Nynäs/ NVE

Kundetilfredsheten til strømkundene har vært fallende de siste to årene, mye på grunn av høye strømpriser. Samtidig varierer tilfredsheten mye fra selskap til selskap, viser en fersk undersøkelse.

EPSI Rating la nylig frem resultatene fra en ny og omfattende måling av kundetilfredshet hos strøm- og nettselskapene i Norge.

Studien baserer seg på nesten 4000 dybdeintervjuer med privatpersoner og bedrifter spredt over hele landet.

Én av konklusjonene fra undersøkelsen er at norske strømforbrukere i privatsegmentet er noe mindre tilfredse med sine strømleverandører enn i 2018, og vesentlig mindre tilfredse sammenlignet med 2017.

Etter mange år med oppgang i kundetilfredsheten, viser altså de siste års målinger at trenden har snudd.

Høye strømpriser og til dels store prissvingninger får mye av skylden for at tilfredsheten i privatmarkedet er tilbake på nivået fra 2013.

– Strømprisene har historisk sett hatt stor innvirkning på tilfredsheten, og det er fortsatt tilfellet, kommenterer Fredrik Høst, daglig leder i EPSI Norge.

Også hos nettselskapene faller kundetilfredsheten.

Les også: Strømekspert om ny strømavtale til Coop-medlemmer: – Nesten for god til å være sann

Første gang at kunder med fastprisavtale er mest tilfredse

Flertallet av strømkundene har en spotprisavtale, noe som er mest lønnsomt over tid.

Kombinasjonen høye strømpriser og til dels store prissvingninger, har dog gjort at noen fastprisavtaler har vært gunstige den siste tiden.

Annonse:


–Kunder som har fastprisavtale har blitt mer tilfredse, og målingen viser for første gang at det er kunder på fastprisavtale som samlet sett de mest tilfredse, sier Høst.

Undersøkelsen viser videre at mange kunder bytter strømleverandør.

– I overkant av hver femte kunde svarer at de vurderer å bytte leverandør det kommende året, og på spørsmål om hvorfor de vurderer å bytte, oppgir det store flertallet at dette er på grunn av pris, påpeker Høst.

Les også: NVE vil gi tilskudd til husholdninger med høy nettleie

LOS er vinner i privatmarkedet i 2019

Kilde: EPSI Rating

Fornøyde kunder er naturligvis viktig om man skal unngå at kundene forsvinner til konkurrentene.

I år er det LOS som kan skilte med de mest fornøyde strømkundene, mens kundene til Hafslund Strøm er de minst tilfredse.

– LOS kan vise til fremgang fra i fjor, og har blitt flinkere på å levere på de forventningene som kundene har, forklarer Høst, og legger til:

– LOS er dessuten en ener på det å holde kundene godt informert om ting som påvirker kundeforholdet, og fremstår som en solid og pålitelig leverandør av strøm.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Dette bruker du mest strøm på hjemme

Styr unna denne nye avtalen fra strømselskapene

Så mye må strømprisen øke for at solcellepanel på taket skal bli lønnsomt

Mer enn 740.000 husholdninger har variabel strømpris. Det koster dem dyrt

Her er 12 grep du kan gjøre før nyttår for å redusere skatten