NAFs medlemsmagasin Motor har testet 14 sommerdekk, hvorav syv er i kategorien premiumdekk og syv er i budsjettklassen. Continental ble kåret til vinner, selv om dekket gjør det dårligst i vannplaningsøvelsen.
Annonse:
Motor har i samarbeid med det svenske fagbladet Vi Bilägare testet totalt 14 sommerdekk i alle prisklasser.
Kjøreegenskaper på våt vei, kort bremsestrekning, god evne til å motstå vannplaning og et godt sidegrep, som gjør at du ikke mister kontrollen over bilen dersom du må foreta en unnamanøver, var de viktigste testkriteriene.
Testen viser at de dyreste dekkene klarer seg best, men at det også finnes rimeligere dekk som klarer seg bra.
Den største forskjellen mellom de dyreste og billigste dekkene ligger i veigrepet på våt asfalt, ifølge juryen.
Les også: Fra 1. juni kan bompasseringer uten brikke bli tre ganger så dyrt som med
Continental til topps
I premiumklassen var det Continentals PremiumContact 6 som gikk helt til topps, marginalt foran Nokian Hakka Blue 2.
Disse to dekkene har skiftet på å vinne NAFs sommerdekktester de siste årene.
«Dekket er grunnleggende lettkjørt, med rolige reaksjoner og balansert understyring. Også bremseegenskapene imponerer, spesielt på tørt føre,» uttalte juryen om vinneren, og la til:
«Men i vannplaningsøvelsen blir det et realt mageplask. Dekket er klart dårligst både rett fram og i sving. Det gjør at Continental nesten taper førsteplassen, men bare nesten. Bremseegenskapene, den trygge kjørefølelsen og det lave støynivået gir likevel testseier».
Les også: NAF advarer mot at bompenger rammer usosialt
Har også gjort det sterkt i utenlandske tester
– Vi er stolte over å nok en gang ha vunnet Norges største og mest anerkjente dekktest. Continental er kjent for å vinne dekktester over hele verden, så det er klart dette er viktig for oss, sier produktsjef hos Continental Dekk Norge, Knut Knudsen, i en pressemelding.
PremiumContact 6 fra Continental har også fått toppscore i tyske AutoBilds store sommerdekktest av 50 forskjellige dekk i dimensjonen 225/45 R17.
Dekket gikk dessuten helt til topps i en stor dekktest i tyske SportAuto, i det polske magasinet Motor og det finske magasinet Tuulilasi.
Ifølge produsenten selv er dekket tilpasset en sporty kjørestil uansett biltype.
Les også: Skade på bil som følge av hull i veien? Dette svarer Statens vegvesen om erstatning
Beste lavbudsjett-dekk
Blant de billigste dekkene er det Fulda Ecocontrol HP som ble kåret til best i test.
«Dette Fulda-dekket scorer jevnt høyt, om enn ikke som et premiumdekk. Men det er godt dekk for deg som vil kjøre lavbudsjett», er konklusjonen fra juryen.
Testen av premiumdekkene ble utført på Mireval Proving Grounds i Sør-Frankrike i sol og litt over 20 grader.
Testen av budsjettdekkene ble gjort i Texas i USA, også det i om lag 20 graders varme.
Det ble brukt en Volkswagen Golf 1,4 TSI som testbil for alle dekkene, og dimensjonen på dekkene var 205/55 R16.
Les også: Mange som selger bilen sin må betale for bompasseringer til ny eier
Sjekk priser hos flere forhandlere
Alle dekk har sine styrker og svakheter i forskjellige disipliner.
Før du bestemmer deg for hvilke som passer deg og dine behov best, bør du derfor studere de enkelte testene på nettsidene til Motor.
Når du har funnet ut hvilket dekk du skal kjøpe, kan det være lurt å sjekke prisen til 3-4 forhandlere.
Du kan raskt spare noen tusenlapper på fire dekk av samme merke og modell.
Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook
Les også disse sakene på Pengenytt.no:
Du slipper å installere DAB-radio i din gamle bil
Dette ville bensin og diesel kostet dersom oljeprisen falt til null
Etter 6. april blir det slutt på lyssignaler ved bompasseringer