Elbiler krasjer langt oftere enn andre biler

Elbiler blir oftere skadet enn andre biler. De materielle skadene er i tillegg større. Illustrasjonsbilde: Fremtind

Elbiler blir oftere skadet enn fossile biler, og forårsaker dessuten mer materielle skader. Trenden er gjennomgående i alle fylker, bortsett fra Finnmark, og Tesla er bilen med flest skader.

I 2018 hadde elbiler gjennomgående flere skader enn fossildrevene biler i alle fylker utenom Finnmark, viser fersk statistikk fra Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

Av landets 200.000 elbiler, var dog kun 294 av dem registrert i Norges nordligste fylke, ifølge Motorvognregisteret.

Skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind. Foto: Simen Rudi/ Fremtind

Skadestatistikken til Fremtind viser at 34 prosent av elbileierne meldte skade på bilen sin i 2018, mens 24 prosent av eierne av fossildrevne biler gjorde det samme.

Her er skadefrekvensen fordelt mellom fire motortyper:

  • Bensin: 20,8 prosent
  • Diesel: 28,0 prosent
  • Hybrid: 30,6 prosent
  • Elbil: 34,2 prosent

– Vi ser en klar tendens til at eiere med elbiler krasjer oftere enn eiere av fossile biler, selv når vi tar hensyn til at det går flere elbiler i urbane strøk, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind i en kommentar.

Les også: NAF advarer mot at bompenger rammer usosialt

Gjensidige merker også høyere skadefrekvens

Kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige. FOTO: Jo Michael Figueiredo/ Gjensidige

Tallene fra Fremtind er ikke unike.

– Elbiler har generelt markert seg krystallklart med flere og dyrere skader, sier Bjarne Rysstad, kommunikasjonssjef i Gjensidige, til Pengenytt.

– En analyse vi gjorde i fjor viste at elbiler er involvert i 20 prosent flere ulykker med personskader enn nye dieselbiler. I tillegg er de materielle skadene 50 prosent høyere med slike biler, legger han til.

Noe av årsaken til større materielle skader skyldes at elbiler i mange tilfeller er dyrere å reparere, ifølge kommunikasjonssjefen.

Når det gjelder den høye skadefrekvensen, tror Rysstad det hovedsakelig er to forklaringer på det:

– Årsaken til høyere skadefrekvens er blant annet at elbilene har et svært høyt dreiemoment, noe som gir masse krefter tilgjengelig fra første trykk på gasspedalen. Elbiler har også ofte betydelig flere hestekrefter enn tilsvarende biler som går på fossilt drivstoff.

– Elbiler kjøres dessuten i hovedsak i tettbygde strøk med mye småkjøring, dette bidrar også til å øke bulkerisikoen, sier han.

Les også: Måten du bremser på kan gi deg ekstra stor verkstedregning

Annonse:


Uvant med hurtig akselerasjon

Therese Nielsen i Fremtind er enig i forklaringene til Rysstad.

– De fleste el- og hybridbiler har hurtig akselerasjon som er uvant for mange. I tillegg går en stor andel av elbilene i byene, hvor det generelt er større risiko for ulykker, sier Nielsen. 

Som et eksempel oppgir hun at selskapet registrerte skader på nesten halvparten av alle biler det hadde forsikret i Oslo i juni i fjor.

Det er Tesla som oftest får skader.

Bilmerket får flest skader per 10.000 kjørte kilometer, og kjører også færrest kilometer før første skade.

Her er det også snakk om mange og dyre skader, samt lang ventetid på verksted grunnet mangel på kapasitet og deler, ifølge Fremtind.

Les også: Vurderer du å lease bil? Her er syv typiske feller

Sikkerhetsteknologi gjør oss sløve og distraherte

Forsikringssjef Kjetil Nyborg. Foto: SpareBank 1 Østlandet

– En annen årsak til skadeomfanget, er at nye biler har mange tekniske nyvinninger og store displayer som kan være distraherende. Vår oppfatning er at en stor andel av skadeutbetalingene skyldes uoppmerksomhet og manglende fokus fra sjåførene. Dette finner vi også støtte for i dataene vi samler inn, sier forsikringssjef Kjetil Nyborg i SpareBank 1 Østlandet.

I fjor ble det registrert 147.929 nye personbiler i Norge, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Av disse var 46.143 nullutslippsbiler, noe som nesten var 40 prosent flere enn i 2017.

Dette er biler som typisk har mye sikkerhetsutstyr, mener Nyborg.

– Sikkerhetsteknologien virker, helt klart, men vi må huske på at dagens teknologi er ment som hjelp. Teknologien kan gjøre at vi føler oss så trygge at vi blir sløve når vi kjører, eller at vi kjeder oss og begynner å fikle med andre ting, for eksempel med mobilen. Skjer det noe da, tar det tid å overvinne kontroll over bilen igjen, sier forsikringssjefen.

Selv om det blir flere bilskader, er det færre personskader.

– Det forteller at bilene har blitt mye tryggere, og det er en bra utvikling. Samtidig fremstår det rett og slett som om mange har så stor tillit til sikkerhetssystemene at vi velger å ta større risiko, sier Nyborg.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Dette er «bensinkortene» som gir deg størst rabatt

Bilekspert: – Selg dieselbilen så raskt som mulig, eller kjør den helt ut

Nå blir det billigere å utføre tjenester på nett enn på trafikkstasjonen

Etter 6. april blir det slutt på lyssignaler ved bompasseringer

Fra i år gjelder nye regler for EU-kontroll