NAF advarer mot at bompenger rammer usosialt

Forskjellene i Norge øker, og bompenger er en avgift som ikke tar hensyn til hvor mye du har i lommeboka. En utvikling der de som har minst ikke har råd til å bruke bil, er en utvikling NAF vil advare kraftig mot. Foto: NAF

En ny undersøkelse fra NAF slår fast at økte bompenger rammer usosialt. Nær 40 prosent av de med lavest inntekt får utfordringer med en økning i bompengene på under 500 kroner måneden.

Annonse:


– Økte bompenger rammer de med lavest inntekt hardt. Samtidig settes det opp stadig flere bomstasjoner. Dette kan ikke fortsette, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF, i en pressemelding.

NAF har undersøkt hvor mye bompengeregningen kan øke i måneden før det blir en utfordring for familieøkonomien til folk.

39 prosent, nesten to av fem, av de med de aller laveste inntektene sier en bompengeøkning på under 500 kroner i måneden blir en utfordring for økonomien til husholdningen.

Stortinget har nå Fordelingsmeldingen fra regjeringen til behandling.

For NAF er det viktig at politikerne ser at avgiftspolitikken kan legge en ekstra økonomisk byrde på de som har lite fra før.

– Forskjellene i Norge øker, og bompenger er en avgift som ikke tar hensyn til hvor mye du har i lommeboka. En utvikling der de som har minst ikke har råd til å bruke bil, er en utvikling NAF vil advare kraftig mot. Det vil være sterkt urettferdig, sier Ryste.

– Økte bompenger kan tvinge de med de laveste inntektene til å prioritere bort andre ting for å få råd til bompenger, eller til å slutte å kjøre. Vil vi ha det slik at de med dårligst råd ikke kan bruke bil når de trenger det, spør Ryste.

Les også: Vurderer du å lease bil? Her er syv typiske feller

Bilbruk endrer seg med inntekten

Undersøkelsen fra NAF viser også at det er store forskjeller på hvor mye de med lav og høy inntekt bruker bil og hvor ofte de passerer bomstasjoner.

57 prosent av de med lavest inntekt bruker jevnlig bil i sin hverdagsreise, og 48 prosent bruker buss jevnlig.

Forskjellen fra de med de høyeste inntektene er stor. Her bruker 80 prosent bil og 29 prosent buss jevnlig.

– Det må ikke bli slik at de med de med de laveste inntektene presses bort fra veiene for å gi plass til de med god råd. Det er ikke lommeboka som avgjør om du har behov for bil på hverdagsreisen din, sier Ryste.

Ni nye bompengeprosjekter skal starte opp i løpet av 2019, i tillegg til en rekke nye bomstasjoner i Oslo og Bergen.

I 2019 setter Norge ny rekord i bompenger når myndighetene krever inn 13 milliarder i bompenger, ifølge beregninger fra Statens vegvesen. Det er en økning på rundt 2,5 milliarder på to år.

Undersøkelsen er gjennomført av TNS Kantar for NAF. Antall respondenter: 777 fra 107 norske kommuner.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Nå blir det billigere å utføre tjenester på nett enn på trafikkstasjonen

Måten du bremser på kan gi deg ekstra stor verkstedregning

Etter 6. april blir det slutt på lyssignaler ved bompasseringer

Fra i år gjelder nye regler for EU-kontroll

Dette er «bensinkortene» som gir deg størst rabatt