Hele 10 av 13 leasingaktører bryter markedsføringsloven, ifølge en tilsynsaksjon gjennomført av Forbrukertilsynet. I flere nettannonser oppgis ikke startleien, som kan utgjøre 40 prosent av avtalens totalpris.
Annonse:
Fem år etter at Finansieringsselskapenes forening og Forbrukertilsynet ble enige om krav til markedsføring av privatleasing, er det fortsatt mange leasingselskaper som bryter loven.
For i 2014 ble det bestemt at all reklame for leasing der prisopplysninger er inkludert skal inneholde et forklarende pris-eksempel.
Det kunne for eksempel se slik ut:
Startleie/etabl. geb: 43.200 kr. Månedsleie: 1795 kr og totalpris: 107.820 kr (vil variere med rentenivået). 3 års bindingstid, kjørelengde: 45.000 km.
Les også: Forbrukertilsynet vil straffe telefonselgere i Telenor
Tomme løfter fra bransjen
I 2017 oppdaget tilsynet at 7 av 13 selskaper brøt loven når de markedsførte leasingavtaler på nett, og da meldte samtlige av disse at de ville innrette seg etter kravene.
En ny tilsynsaksjon i år viser imidlertid at dette var tomme løfter, for nå har tallet økt til 10 av 13.
Ifølge Forbrukertilsynet fokuserer mye av reklamen på månedspris og/eller rente.
Vesentlige prisopplysninger som startleie og etableringsgebyr er ikke med, selv om dette utgjør om lag 40 prosent av de totale kostnadene ved leasing over tre år. Totalprisen er som regel heller ikke med.
Tilsynet har dessuten merket seg at markedsføringen av billån og leasing ofte blir blandet sammen i samme annonse. Dette gjør det ofte vanskelig å skille leasingtilbudet fra lånetilbudet.
Les også: Slik blir den nye skattemeldingen
Villedende markedsføring
– Det er viktig at alle vesentlige opplysninger om pris kommer klart fram i markedsføringen, slik at forbrukerne ikke får et urealistisk bilde av hva det faktisk koster å lease en bil. Det skal ikke være nødvendig å trykke seg videre i annonsen for å se full pris, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet, i en kommentar til funnene.
– Ofte inkluderer aktørene kun månedspris i annonsen og dette er et problem, sier Haugseth videre, og legger til:
– Det er et stort økonomisk valg å skaffe seg bil og det vil påvirke den økonomiske situasjonen til forbrukeren i lang tid. I flere av de markedsførte avtalene utgjør etableringsgebyr og startleie 30-40 prosent av avtalens totalpris. Når nærmere halvparten av kostnadene er utelatt fra markedsføringen, er markedsføringen villedende.
Forbrukertilsynet venter nå på svar fra de aktuelle aktørene før det blir gjort en vurdering på hva som skal skje videre.
Én mulighet ved fortsatt brudd på markedsføringsloven er sanksjoner i form av bøter.
Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook
Les også disse sakene på Pengenytt.no:
NAF: Så mye ekstra strøm og drivstoff bruker du med takboks
Disse «bensinkortene» gir størst rabatt i Norge og utlandet
Måten du bremser på kan gi deg ekstra stor verkstedregning