Er dette tidenes beste strømtilbud? Skulle få 30.000 kroner for å bruke 2000 kWh

Mange klager over høye strømregninger, men med denne strømavtalen ville det blitt slutt på det. Bilde: Skjermdump av strømtilbudet.

En fast leser av Pengenytt fikk i forrige uke et svært lukrativt strømtilbud fra kraftleverandøren Nordlys Energi. Det gikk ut på at han skulle få 29.400 kroner for å forbruke 2032 kWh strøm.

Annonse:


Mange kraftleverandører tilbyr kampanjetilbud for å tiltrekke seg nye kunder.

Disse kjennetegnes typisk ved at de har et negativt påslag på spotprisen, som betyr at kraftleverandøren taper penger på hver kilowattime (kWh) du bruker.

Derfor står det gjerne i avtalevilkårene at avtalen endres automatisk etter en viss periode, og da typisk til en veldig ufordelaktig avtale for kunden.

En leser av Pengenytt gikk i forrige uke inn på nettsiden Strømpris.no i håp om å finne en god strømavtale.

Som han forventet ble leverandørene med de beste lokketilbudene rangert øverst.

Av ren nysgjerrighet ville han sjekke ut det tilbudet som lå øverst litt nærmere, nemlig en spotprisavtale fra Nordlys Energi.

Les også: Så mye strøm sparer du med varmepumpe

En grei månedslønn i kompensasjon for å bruke strøm?

Thomas Iversen i Forbrukerrådet . Foto: Halvor Pritzlaff Njerve/ Forbrukerrådet

Tilbudet gikk ut på at han skulle få 29.400 kroner den kommende måneden for husholdningens stipulerte strømforbruk på 2032 kWh.

Oppgitte pris skulle gjelde i 35 dager, mens bindingstiden på avtalen var ni måneder. Etter 35 dager skulle kunden få avtalen «Innkjøpspris garanti».

Det ville koste kunden 1400 kroner å bryte avtalen før bindingstidens utløp.

– Det viser seg at Nordlys Energi hadde rapportert inn pris i kroner istedenfor ører. Dette gav en veldig urealistisk pris på strømpis.no og på kvitteringen som forbrukeren fikk tilsendt, sier Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, til Pengenytt.

– Saken ble heldigvis rettet opp etter noen få timer, legger han til.

Det er Forbrukerrådet som driver sammenligningstjenesten Strømpris.no.

Les også: Det er nesten umulig å finne frem til den billigste strømavtalen

Avtaler er bindene, men…

– Kan kunder kreve å få det oppgitte tilbudet, eller er kraftleverandørene uten ansvar ved slike feil?

– Avtaler er generelt bindende, men hvis avtalen har en feil som er så åpenbar at forbrukeren burde skjønt at noe var galt – binder ikke avtalen likevel. Dette følger av avtaleloven § 32, svarer Iversen.

I avtaleloven § 32, som ble skrevet i 1918, står det nemlig:

«Den, der har avgit en viljeserklæring, som ved feilskrift eller anden lignende feiltagelse fra hans side har faat et andet indhold end tilsigtet, er ikke bundet ved erklæringens indhold, hvis den, til hvem erklæringen er avgit, indsaa eller burde indse, at der forelaa en feiltagelse.»

– En feil som dette er ganske åpenbar, og det skal mye til for at den skal være gyldig, sier Iversen.

– Selv i et marked høy konkurranse, er det urealistisk å tro at selskaper vil betale deg så mye penger for å ta imot det de tilbyr, avslutter han.

Les også: Strømekspert om ny strømavtale til Coop-medlemmer: – Nesten for god til å være sann

Menneskelig feil

Stefan Manov, daglig leder i Nordlys Energi. Foto: Privat

Kraftleverandøren, som har adresse på Majorstuen i Oslo, bekrefter forklaringen til Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

– Det var dessverre en menneskelig feil fra en av våre medarbeidere. Feilen ble raskt endret etter publisering. Dessverre er det noe forsinkelser på serveren som gjorde avtalen synlig i noen timer, sier Stefan Manov, gründer og daglig leder av Nordlys Energi til Pengenytt.

På spørsmål om hva selskapet tjener penger på, når det selger avtaler med både null og negativt påslag, svarer han følgende:

– NordlysEnergi driver ikke med «one night stands».

– Kan du utdype hva du mener med at det?

– Kunder som forplikter seg til oss vet hva de får i lengden: Det er gode og oversiktlige strømavtaler, uten en hel del masse vilkår som skal oppfylles for at strømavtalen skal gjelde, sier Manov.

– Vi leverer strøm til ekstremt konkurransedyktige priser og har ikke unødvendige tilleggsprodukter som diverse forsikringer og tjenester. Nordlys Energi er 100 prosent enkelt og vi er 100 prosent ærlige. Utover dette kommer en hel del masse andre fordeler, som lojalitetsprogrammet og det vi mener er bransjens beste kundeservice, legger han til.

På oppfordring om å svare på spørsmålet, sier han følgende:

– Marginene er ekstremt små, vi tjener penger på langsiktige kundeforhold. Vi er også ekstremt kostnadsbevisste, penger spart er penger tjent.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Kunde til Eidsiva Nett må ut med 5660 kroner i årlig gebyr for AMS-nekt

Så mye må strømprisen øke for at solcellepanel på taket skal bli lønnsomt

Dyr euro kan bety 2000 kroner i økt strømregning

Strømregningen ble 3400 kroner dyrere i fjor enn i 2017

Mer enn 740.000 husholdninger har variabel strømpris. Det koster dem dyrt