Dette mener andre fondstilbydere om at DNB kuttet i sine honorarer

At Norges største bank kutter kostnadene i sine aksjefond vil føre til en bransjeomveltning, mener Forbrukerrådet. Pengenytt har hørt med noen konkurrenter om hva de tror. Bildet viser meglerhallen til DNB. Foto: DNB

At Norges størst bank kutter kostnadene i sine fond går ikke upåaktet hen i fondsbransjen. Pengenytt spurt noen av de andre fondstilbyderne hva dette får å si for resten av bransjen.

Annonse:


– Vi tenker at det er positivt at en så stor aktør som DNB reduserer prisene til et mer riktig nivå. Frem til i dag har aktivt forvaltede aksjefond vært alt for dyre, sier administrerende direktør Håvard Gulbrandsen i KLP Kapitalforvaltning til Pengenytt.

Adm. dir. i KLP Kapitalforvaltning, Håvard Gulbrandsen. Foto: KLP

Han minner om at de i flere år har advart mot at høye gebyrer spiser opp mye av avkastningen ved langsiktig sparing.

– Vi ser på det DNB gjør som en bekreftelse på at honorarene til KLP har vært på et riktig nivå. DNB er derfor nå med på å «spre det glade budskap», sier Gulbrandsen.

KLP satte ned forvaltningskostnaden i sitt aktive fond KLP AksjeNorge til 0,75 prosent allerede i 2010. I motsetning til DNBs fond, har ikke det et resultatbasert honorar i tillegg.

– Vi har ingen planer om å foreta oss noe spesielt nå. KLP har hatt ferdigprutede priser i mange år allerede, svarer Gulbrandsen på spørsmål om ytterligere kostnadsreduksjoner.

Han tror imidlertid grepet til DNB kan få en viss effekt på en del andre konkurrenter med høyere priser.

Les også: Forbrukerrådet om DNB-grep: – En bransjeomveltning

Ikke glade for modellen med suksesshonorar

Spareøkonom Bjørn Erik Sættem. Foto: Nordnet

– Nordnet er positive til at norske fondskunder får lavere kostnader, slik at de beholder mer av avkastningen selv. Nordnet har gått i bresjen for å kutte fondskostnader med å tilby nordiske indeksfond uten kostnader siden 2014, sier spareøkonom Bjørn Erik Sættem i Nordnet.

– Når der er sagt er vi ikke like glade for modellen med suksesshonorar. En todelt honorarstruktur, med en fast avgift og et suksesshonorar, er mindre transparent og vanskeligere å forstå for kundene, sier han videre.

Han sikter da blant annet til om kundene forstår hva kostnadene blir om de kun eier fond deler av året.

Av 800 fond på Nordnets plattform, har bare 10-20 av disse suksesshonorar, anslår Sættem.

– Det kan også være forvirrende for kundene at hvert fond har flere andelsklasser med ulik kostnadsstruktur, sier spareøkonomen i Nordnet.

Les også: Dette skjer om du overfører penger til feil konto

Spennende tider

Pressesjef Øysteim Schmidt i Danske Bank Norge. Foto: Danske Bank

– Hva vil skje med de andre aktørene nå, tror du?

– Det er spennende tider fond oss som jobber med salg av fond, svarer Sættem, og legger til:

– I Europa ser vi en trend at flere land, blant andre UK og Nederland, har gått over til nettoprising av fond. Det betyr at distributørene selger fondene til lave nettopriser, uten å ta imot returprovisjon fra fondsforvalteren. Distributørene tar seg isteden betalt i form av en plattformavgift eller en porteføljeavgift, som ofte er en fast prosentandel av kundenes fondsbeholdning.

– Vi følger kontinuerlig med på konkurransesituasjonen i Norge og Norden, og har som målsetting å være førstevalget for investorer og fondssparere, avslutter spareøkonomen i Nordnet.

Danske Bank har en markedsandel 7,5 prosent av det norske fondsmarkedet, målt etter forvaltningskapital til norske personkunder.

– Når en stor aktør som DNB beveger på seg og endrer sine betingelser er det klart vi som sektorkollega noterer oss dette, uttaler Øystein Schmidt, pressesjef i Danske Bank Norge.

– Vi vil sørge for at vi også fremover vil ha konkurransedyktige betingelser. Danske Bank har for øvrig ingen fond der det belastes suksesshonorar per i dag, utyper Schmidt.

Les også: Banker anbefalte kunder med kredittkortgjeld å kjøpe aksjefond

Nordea: Konkurransen i bransjen er tøff

Christian Steffensen, kommunikasjonsdirektør i Nordea. Foto: Nordea

Forvaltningskostnadene i fondene til Nordea starter på 0,40 prosent for de billigste indeksfondene.

Det dyreste aktivt forvaltede aksjefondet koster hele 2,11 prosent per år, ifølge egne nettsider.

– På våre fond formidlet gjennom robot-rådgiveren Nora har vi allerede senket forvaltningshonoraret ned mot 0,6 prosent. Det reflekterer også at kundene her får automatisert rådgivning, og gjør mer selv, skriver Christian Steffensen, kommunikasjonsdirektør i Nordea, i en epost.

– Konkurransen i bransjen er tøff, og forvaltningshonorarene har beveget seg nedover. Det er en trend vi også tror vil fortsette i tiden fremover, legger han til.

– Vil Nordea gjøre noen grep nå som følge av at DNB kutter kostnadene?

– Vi skal være konkurransedyktige, også på pris, og vurderer fortløpende vår honorarstruktur, svarer han.

Det kan også trengs. For i fjor høst omtalte Pengenytt resultatene fra EPSI Ratings årlige kundeundersøkelse av bankbransjen i Norge.

Der gikk det frem at kundetilfredsheten i Nordea hadde falt til det laveste nivået i undersøkelsens 15-års levetid, og at banken havnet helt nederst på listen over banker i Norge.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Snart får du samlet pensjonen på en egen pensjonskonto

Stor oversikt: Dette er de billigste indeksfondene

Storebrand-sjefen: – Mange nordmenn vil få pensjonssjokk

Nye krav til bankene skal sikre oss kontanter i krisesituasjoner

Ikke alle IPS-leverandørene lar deg spare i aksjemarkedet etter fylte 67 år

Så mye strøm sparer du med varmepumpe

Er det egentlig tryggere å bruke kredittkort enn debetkort på nett?