– Dette er blant det som irriterer folk mest når de er på ferie, forteller kommunikasjonsansvarlig i Star Tour.
Skrevet av: Roger Grosvold, ABC Nyheter (Pengenytt samarbeider med ABC Nyheter. Les mer om det her. Denne artikkelen ble først publisert på ABC Nyheter).
Få ting kan virke mer frustrerende når man er på solferie enn å ankomme stranden bare for å oppdage at de beste plassene og solsengene allerede er holdt av med håndkle eller parasoll.
Nå går reiselivsoperatøren Star Tour selv inn for å komme problemet til livs ved sine hoteller.
Det var P4 som først meldte at reisebyrået hadde sendt ut en tekstmelding til sine gjester i Alcúdia på Mallorca.
Michael Andreassen, som er programleder i radiokanalen, forteller at han synes det er på høy tid at Star Tour-hotellene tar noen grep.
– Det er bra at de gjør det for jeg irriterer meg grønn over de som står opp klokka fem og legger ut håndklær. Det er nesten så jeg mistenker at noen kjøper opp badehåndklær slik at de nærmest kan reservere en stol til potetgullposen sin, sier programlederen i intervju med P4.
Les også: Fikk bot for å ha holdt av strandplass
Høy irritasjonsfaktor
Kommunikasjonsansvarlig i Star Tour, Nora Aspengren, forteller til ABC Nyheter at det er mange som irriterer seg over solsenger som blir holdt av. Hun har ingen problemer med å se hvorfor det gjør folk oppgitt og sinte.
– Man kan jo bare se på seg selv, hvor irritert man blir når man gleder seg til en lat dag på stranden og oppdager at alle solsengene er «opptatt» uten at noen ligger der. Selv undrer jeg ofte på når disse menneskene har måttet stå opp for å legge ut håndkledene sine, sier Aspengren.
– Det er gjort undersøkelser om hva som irriterer folk mest når de er på ferie, og dette er blant punktene høyest oppe på rankingen. Det å kose seg ved bassenget eller på stranden er jo en viktig del av ferieoppholdet for mange, og det er viktig at vi blir litt flinkere til å vise hensyn til hverandre.
Les også: Spansk byråd forsvarer bøteleggelse av strandturister
Ulike metoder på de ulike hotellene
Aspengren forteller at Star Tour har ulike rutiner for hvordan de løser dette problemet på de ulike destinasjonene og de ulike hotellene.
– Mange hoteller har egne skilt der de informerer om regler for reservering av solsenger. Noen steder fjerner personalet håndklær fra solsenger som ikke har blitt brukt innen en viss tid.
Flere hoteller har også innført dedikerte solsenger per rom. Altså at din solseng hører til ditt romnummer.
– I dette tilfellet sendte vi ut SMSer til kundene våre for å informere om reglene i håp om at flere tar hensyn. Men det er ikke noe vi gjør til absolutt alle gjester. Her har vi nok fått mange henvendelser fra kunder som opplever dette som et problem, og vi har derfor valgt å informere på denne måten. Så langt ser det ut til at det har hjulpet, avslutter Aspengren.
Denne artikkelen ble først publisert på ABC Nyheter.
Les også: