Dette er de vanligste årsakene til at kjøretøy ikke går gjennom EU-kontrollen

Feil knyttet til bremser er den mest vanlige årsaken til at kjøretøy ikke går gjennom EU-kontrollen, ifølge Statens vegvesen. Foto: Pixabay

I fjor var 1,3 millioner lette kjøretøy på EU-kontroll, og rundt 700.000 av disse ble ikke godkjent på første forsøk. Se oversikt over de vanligste feilene.

Annonse:


Lette personbiler og varebiler skal inn til EU-kontroll jevnlig, det vil si første gang etter fire år og deretter annethvert år.

Overingeniør Leif Magne Halvorsen i Statens vegvesen. Foto: Henriette E. Busterud/ Statens vegvesen

I 2018 ble 1.272.895 biler kontrollert, og 700.000 av disse hadde feil og mangler som gjorde at de ikke ble godkjent på første forsøk.

– Det var omtrent samme andel som ikke ble godkjent ved første kontroll 2017, sier senioringeniør Leif Magne Halvorsen i Statens vegvesen i en kommentar.

Han mener dette viser at kontrollen fungerer som den skal.

– Det er mange biler som ikke godkjennes ved første kontroll, men det viser at kontrollen fungerer ved at feil og mangler oppdages og utbedres. Det er bra for trafikksikkerheten, sier Halvorsen, og legger til: 

– Mange viser nok bilen når det likevel er behov for service, noe som kan føre til at det fanges opp noen ekstra feil i forhold til gjennomsnittstilstanden.

Les også: I år kommer nye regler for EU-kontroll

Bremsefeil topper statistikken

Statens vegvesen har publisert en oversikt over de vanligste feilene som gjør at biler ikke blir godkjente.

– Feil knyttet til bremser er den mest vanlige årsaken til at kjøretøy ikke går gjennom EU-kontrollen. Nesten 34 prosent ble ikke godkjent grunnet bremsefeil. Nærmere 31 prosent ble ikke godkjent grunnet feil knyttet til lykter, refleks og elektrisk utstyr. For aksler, hjul, dekk og hjuloppheng var andelen 27 prosent, opplyser Halvorsen.

EU-kontroll 2018: Oversikt over kontrollkapitler der flest biler ikke ble godkjent. Kilde: Statens vegvesen

Les også: Måten du bremser på kan gi deg ekstra stor verkstedregning

Nye krav til EU-kontroll gir økte priser

Nils Sødal, kommunikasjonsrådgiver i NAF. Foto: NAF

Kontrollen av kjøretøy er lik i alle EU- og EØS-land, og den 8. februar kommer nye regler som gir bedre, likere og mer trafikksikre EU-kontroller, ifølge Norges Automobil-Forbund (NAF).

Den største nyheten er at det stilles høyere krav til personellet som skal gjennomføre kontrollene. De må heretter kurses og sertifiseres personlig for å kunne utføre EU-kontroller.

– Målet er at EU-kontrollene skal gjennomføres på en mer profesjonell måte, sikre like rutiner hos alle kontrollorgan og NAF-sentre, slik at bilene tilfredsstiller de sikkerhetsmessige og miljømessige kravene som er satt, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, til egne nettsider.

I tillegg til økt kompetanse-krav, vil kontrollene også ta lenger tid å gjennomføre. Dette fordi mange kontrollpunkter har blitt splittet opp og det er flere detaljer som skal fylles ut på kontrollseddelen.

– Du som bileier kommer ikke til å merke mye til de nye reglene, bortsett fra at kontrollen tar litt lengre tid og prisen på kontrollen kommer til å øke, mener Sødal.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Vurderer du å lease bil? Her er syv typiske feller

Mange som selger bilen sin må betale for bompasseringer til ny eier

Dette ville bensin og diesel kostet dersom oljeprisen falt til null

Nye førerkort lansert: Se hva som er nytt

Dette er de beste «bensinkortene» å bruke i Norge og utlandet