Kundetilfredsheten til både bedrifts- og privatkunder hos bredbåndsleverandørene er nylig målt i en spørreundersøkelse. Altibox vinner for niende året på rad.
Tilfredsheten og lojaliteten til bredbåndsleverandørene i privatsegmentet er på et lavt nivå, viser en undersøkelse utført av EPSI Rating.
Trøsten er at folk flest har blitt mer tilfredse med bredbåndet i løpet av det siste året.
Med det menes at flere opplever at det trådløse hjemmenettet fungerer bedre og at de har et mer riktig bredbånd til sitt bruk.
Det er kundene til Altibox som nok en gang er de mest fornøyde. Dette til tross for en tilbakegang i kundetilfredsheten fra fjoråret.
– Dette er det 9. året på rad at Altibox er best, og det er en ganske unik prestasjon, sier Fredrik Høst i EPSI Rating i en pressemelding.
Canal Digital og Telenor kan vise til størst fremgang blant de målte internett-tilbyderne, mens det er Get som kommer dårligst ut i denne målingen.
Les også: Ny studie viser hvilke banker som har de mest tilfredse kundene
Fortsatt mange utfordringer i privatmarkedet
Det strømmes mer og mer innhold og det stiller høye krav til bredbåndstjenesten.
Målingen viser at kvaliteten på det trådløse hjemmenettet er bedre enn hva tilfellet var for ett år siden, og flere kunder opplever nå at bredbåndstjenesten er god nok til at strømmetjenestene fungerer tilfredsstillende.
Likevel har hele 30 prosent av bredbåndskundene klaget på tjenesten i løpet av det siste året.
Annonse:
Klagene dreier seg i all hovedsak om ustabilt internett og problemer med det trådløse hjemmenettet.
– Elektronisk kommunikasjon er blitt en sentral del av hverdagen vår, sier Høst, og legger til:
– Flere kunder har mer enn god nok bredbåndshastighet inn til boligen, men mye tyder på at mange sliter med signalet inne i boligen.
Les også: Fra nyttår endres sikringsordningen for bankinnskudd
Fornøyde bedriftskunder
Bedriftskundene er mer tilfredse med bredbåndet enn hva privatkundene er, og de oppgir at de har en langt bedre bredbåndsopplevelse.
– Klageandelen blant bedrifter er atskillig lavere enn i privatsegmentet, noe som vitner om en mer stabil bredbåndstjeneste, forteller Høst.
Blant de målte aktørene i bedriftsmarkedet er det Altibox som i år har de mest tilfredse og lojale kundene.
Studien baserer seg på 2600 dybdeintervjuer med privatpersoner og bedrifter over hele landet.
Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook
Les også disse sakene på Pengenytt.no:
Høyeste strømpris på 20 år i tredje kvartal i år
Rekordmange husholdninger bytter strømleverandør
Dette er de beste «bensinkortene» å bruke i Norge og utlandet i 2018
Vurderer du å lease bil? Her er syv typiske feller
Vil innføre en grense på hvor mye skattefri personalrabatt du kan få