YouGov gjennomfører årlig Den store kjæledyrundersøkelsen på vegne av dyrebutikkjeden Musti. I årets undersøkelse kommer det blant annet frem at 71 prosent av norske kjæledyreiere har kjøpt, eller alltid kjøper, julegaver til kjæledyret sitt.
Undersøkelsen viser at 38 prosent alltid kjøper julegaver til sine firbente og 33 prosent oppgir å ha gjort det. Tallene viser hva kjæledyreierne gjorde julen 2021 og undersøkelsen ble gjennomført i februar 2022. Neste års undersøkelse, som vil være klar i slutten av februar 2023, vil vise om handlevanene har endret seg i år.
Administrerende direktør i Musti Norge, Erik Skjærstad, forteller at flere gir gaver til kjæledyrene enn tidligere.
– Tradisjonelt har ikke julegaver og julevarer til kjæledyr vært vanlig, men de siste årene har dette endret seg. Hele 95 prosent omtaler kjæledyret som et medlem av familien. Da blir det naturlig for mange kjæledyrforeldre å legge en gave til den firbeinte under treet også, forteller han.
Prioriterer kvalitetsfôr
Om høye strømpriser og økte renter vil påvirke julegavene til de firbeinte, mener Skjærstad er for tidlig å si, men han kan fortelle at kjæledyrkjeden har sett endringer i handlemønsteret i det siste.
– Musti introduserte julevarer for seks-syv år siden, som julestrømper, kalendere og godbiter, og salget av disse har økt år for år. Den store veksten vi hadde på utstyr og leker under pandemien, hvor mange fikk kjæledyr, har dempet seg, men veksten på ernæringsrikt kvalitetsfôr og godbiter fortsetter. I tiden vi har gått inn i, med økte kostnader og lavere kjøpekraft, er det gledelig å se at folk prioriterer kjæledyrenes helse og ernæring når vi vet at mange har mindre å rutte med, forteller han.
I undersøkelsen kommer det også frem at 56 prosent feirer bursdagen til kjæledyret (31 prosent feirer alltid bursdagen og 25 prosent har gjort det).