De fleste mener de er i stand til å sikre seg mot digitale trusler. Men tall viser at det siste året har 280.000 blitt lurt av en falsk nettbutikk og og over en fjerdedel av oss oppgir at vi har blitt svindlet for penger på internett. Andelen er størst blant unge under 30 år.
Det kommer fram i en ny undersøkelse om digital sikkerhetskultur gjennomført av Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) og SpareBank 1. Undersøkelsen er den syvende i rekken, og funnene publiseres i forbindelse med åpningen av Nasjonal sikkerhetsmåned i oktober. Et av hovedfunnene er altså at rundt 1,2 millioner nordmenn har blitt svindlet på nett.
Alle disse svindlene beløper seg til store summer for nordmenn. Ifølge Finanstilsynet ble nordmenn svindlet for 748 millioner kroner i 2021. Dette gjelder både bedragerier der ofrene er blitt frarøvet identiteten sin eller de er blitt lurt til å overføre penger til svindlernes kontoer.
Det er altså lett å bli svindlet om du ikke passer på, men heldigvis finnes det enkle tips du kan følge for å unngå å bli neste offer. Politiet har laget en liste med nyttige tips for å unngå nettsvindel:
- Ikke del BankID, passord, eller sensitive personopplysninger, dette gjelder uansett hvem som spør.
- Spør etter navnet på den som kontakter deg og avslutt samtalen. Ta kontakt via virksomhetens offisielle kanaler. Svindlere utgir seg ofte for å være fra banken din eller politiet, og forfalsker telefonnumre, e-postadresser og SMS.
- Vær forsiktig med å klikke på lenker i SMS og e-post. Søk heller opp nettstedet i stedet for å bruke lenken.
- Vær varsom for de som bruker kjærlighet, investeringer og penger for å komme i kontakt med deg. Er noe for godt til å være sant, så kan det dessverre ende i svindel og bedrag.
Kilde: Politiet
Politiet har erfaring med hvordan kriminelle opererer på nett, det har også Telenor som er landets største telefon- og nettoperatør. Telenor har også laget en liste med nyttige tips for å unngå å bli svindlet på internett:
1. Aldri del passord, pinkoder eller BankID
2. Aldri del privat info på SMS, e-post eller telefon
3. Vær kritisk til hvem som ringer eller sender melding
4. Bruk totrinnsverifisering
5. Er det for godt til å være sant?
6. Se opp for falske nettsider
7. Ikke send penger!
8. Ta en titt på språket
Kilde: Telenor
Det finnes flere typer nettsvindel man kan bli utsatt for, men den aller viktigste er banksvindel, altså svindel der andre har fått kontroll på dine bankkontoer og/eller bankkort. Men dette kan du unngå med å følge tipsene over eller Bankvettreglene:
1. Del aldri opplysninger om din BankID – selv ikke til politi, myndigheter eller til oss i banken
2. Les om hvordan du holder din BankID trygg på våre nettsider
3. Hvis du blir kontaktet og bedt om å oppgi din BankID er det svindel! Legg på og kontakt oss med en gang
4. Vær forberedt på at du kan bli kontaktet av svindlere, slik at du kan ta trygge valg hvis uhellet er ute
5. Legg på i tide hvis du er usikker på hvem du snakker med
6. Meld fra til oss hvis du får en mistenkelig telefon
7. Det er ingen skam å snu – kontakt oss for å sjekke at det virkelig er oss du har snakket med
8. Mange er usikre rundt dette med svindel. Spør oss om råd – vi er her for å hjelpe
9. Ring oss med én gang hvis uhellet er ute!
Kilde: Agder Sparebank.
Alle disse punktene, tipsene og rådene for å unngå nettsvindel kan være vanskelige huske, og kanskje særlig om man er i en stresset situasjon, men Politiet har laget en video med de viktigste tipsene som gjør dem enklere å huske: