Til nå har 10 000 personer lastet ned Plan International Norge sin omvendte, gratis julekalender. Aldri før har så mange lastet ned adventskalenderen fra oss siden oppstarten for tre år siden.
– Vi har aldri før opplevd så stor interesse for vår omvendte julekalender før, så dette er veldig hyggelig. Det er nok flere årsaker til hvorfor dette er så populært i år. Den er en motvekt til forbrukersamfunnet, og vi vet at flere familier må prioritere hardere denne jula. I tillegg oppfordrer adventskalenderen vår barn i Norge til å gjøre fine handlinger som å gi klemmer til sine nærmeste. Og den er gratis. Dette bidrar til at den er populær, sier Kari Helene Partapuoli, generalsekretær i Plan International Norge.
Ekstra interesse for denne i år
Kalenderen brukes av alt fra enkeltpersoner, barnefamilier og organisasjoner til skoleklasser. Det har vært mye positiv respons i sosiale medier de siste dagene. At organisasjoner som jobber spesifikt med fattigdomsbekjempelse har tipset sine følgere i sosiale medier om denne, er ekstra gledelig, som Blå Kors.
– Det setter vi stor pris på. Det er også i tråd med intensjonen om at denne skal være nyttig og gøyal for alle, sier Partapuoli.
Den omvendte julekalenderen deles hovedsakelig på Facebook, Instagram og SnapChat. Vi har også samarbeidet med noen podcaster som er populære for dem som har yngre barn.
– Viktig å bry seg
En av brukerne er Tinde på ni år:
– Det er viktig å bry seg, for da tenker man på andre, ikke bare seg selv, sier Tinde, som er en av brukerne av adventskalenderen.
De fleste lukene er aktivitetsbasert med mål om å spre glede for andre, som å dele ut klemmer eller glede noen andre med å pynte til jul. Ett eksempel på en luke er: «I kveld blir det “kino” med popcorn i stua og alle bamsene er invitert».